Hva gjorde vi i februar?
I februar har vi hatt besøk av studentene, uke 6-8. De har gjennomført ulike oppgaver sammen med barna, som omhandlet ledelse. Utenom dette har de blitt kjent og lekt mye med barna :)
Vi har hatt om samer og feiret samenes verdensdag den 6 februar. I denne forbindelsen har vi hatt ekstra fokus på samene på avdeling. Vi har hengt opp bilder, hørt på samiske eventyr, sanger, lest bøker i samling og i grupper og malt og laget ulike samiske kunstverk☺️ vi har også valgt ut samisk tradisjonell mat denne uken, Bidos og Ghekko. Vi har lært og erfart sammen i felleskap, men også i alders delte grupper ☺️
Vi avslutter februar med karneval :D
Dette skjer i mars:
1.03 begynner det et barn fra eydehuset hos oss :)
Vi fortsetter den gode rutinen med samling ca 09.30, deretter deler vi i grupper. Vi har etter nyåret forsøkt å ha en dag i uken hvor hver gruppe er aldersdelt, og dette tenker vi å fortsette med.
Årstiden går over til vår og vi nyter lysere dager og mildere vær. Snøen smelter og det blir enklere for barna å komme seg frem. Så langt vær og temperaturer tillatter det prøver vi oss på en liten tur på onsdager. Siden det fortsatt kan være litt kaldt i været for barna å spise ute velger vi å ta korte turer i begynnelsen. Eplehagen er et stort området med mange muligheter, og vi velger derfor å benytte oss av den fremover.
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring.
- Rammeplan for barnehagen, s. 52
Det er alltid spennende å se hvordan naturen forandrer seg i løpet av våren. Snøen blir borte og etter hvert titter både blomster og insekter opp igjen, det er alltid stas med den første vårblomsten. Vi gleder oss til å kunne være mer ute og nyte dagene i finværet.
Datoer som er viktig å huske på:
- 28. 03 er det planleggingsdag, da er barnehagen stengt.
I mars vil vi begynne med påskeforberedelser, dette vil vi gjøre gjennom samlinger og formingsaktiviteter.
Klær
Fremover er det fint om barna har både dress og regntøy i skapet. Har de foret regntøy så ta med det. Hvis ikke de har, så ta med vanlig regnbukse som vi kan ta utenpå dressen.
Skift i skapet
- Mellomlag ull eller fleece

Visste du at:
Rundt toårsalderen er søvnsyklusen ca. 75 minutter, og den øker gradvis til ca. 80–90 minutter, som hos voksne, ved seksårsalderen.
Søvnen deles inn i fem ulike stadier, stadium en til fire og REM-søvn. Det skilles fra hverandre ved hjelp av å registrere hjernebølge, muskelspenning og øyebevegelser. Når vi sovner går vi først inn i stadium 1. Dette er en overgangsfase mellom søvn og våkenhet. Kort tid etter går vi inn i stadium 2. Dette stadiet kalles gjerne for lett søvn. Om lag 20 minutter etter innsovning går vi inn i stadium 3, som er dyp søvn. Etter dette går vi over i stadium 2 igjen, før vi går inn i REM-søvn. Så går vi inn i dypere søvn igjen, før det kommer en ny REM-søvn (REM-søvn er søvn med hurtige øyebevegelser) (Bjorvatn, 2018).
Når et barn sover i 30 minutter i barnehagen bruker kroppen 20 min på å komme seg i dyp søvn, da får barnet kun 10 minutter dyp søvn i barnehagen. Dyp søvn er det viktigste stadiet for å bli uthvilt og fungere bra resten av dagen eller neste dag. Under dyp søvn øker blant annet veksthormonproduksjonen (Bjorvatn, 2018). Når kroppstemperaturen begynner å stige og melatoninproduksjonen begynner å gå ned, produseres det også mer stresshormoner som adrenalin og kortisol, og kroppen gjør seg klar for dagen (Sørensen, 2003). Det er dermed viktig at barn får nok søvn både på kvelden og på dagtid.
En annen konsekvens for barnet når det ikke får nok hvile og lange dager, er barnets opplevelse av hverdag i barnehagen. Barna bruker mange sanser og har mange inntrykk i løpet av en barnehagedag. Dette bruker de masse energi på, men det er ikke så lett å se at barnet blir sliten av dette før "det er for sent". Når barna er slitne påvirker dette deres sosiale samspill med barn og voksne, de er utenfor sitt toleransevindu. (Toleransevinduet viser det spennet av aktivering som er optimalt for et individ, litt mer om det her: https://www.youtube.com/watch?v=XNUtYaS6wfQ)
Hva kan vi gjøre for å gi barna best utgangspunkt for barnehagedagen?
- La barna hvile ved behov, lengde varierer fra barn til barn, men anbefales minst 45min, slik at de får nok dyp søvn.
-Tilrettelegging av aktiviteter hvor barna får roligere puls , slik som boklesing og bordaktiviteter.
- De fleste barna har 8 timer (en arbeidsdag) i barnehagen, grunnet foreldrenes jobb, noe vi har full forståelse for, men om man innimellom har mulighet til å hente før kan dette også være positivt. Eks om barnet ditt stadig er veldig sliten mot slutten av uka, kan det ha mye å si å bli hentet 30min før en dag.
- Lytte til barna og deres behov.
Kilder:
- Bjorvatn , B. (2018, 01 26). helse-bergen.no. Hentet fra Søvnregistrering og søvnstadier: https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnregistrering-og-sovnstadier
- Barnekonvensjonen: https://fn.no/avtaler/menneskerettigheter/barnekonvensjonen
- Sørensen , E. (2003, 01 09). Tidsskriftet.no. Hentet fra Tidsskr Nor Legeforen 2003; 26-9: https://tidsskriftet.no/2003/01/oversiktsartikkel/sovn-og-utvikling-hos-barn-og-unge
- https://www.barnehage.no/kronikk/la-barnet-sove-i-barnehagen/133732