Bjørnehula 5-6 år

Det er helt spesielt å begynne i Bjørnehula. Da er en størst i barnehagen, og det er siste året de har igjen før de blir skolebarn. Med dette ønsker vi å legge litt ekstra fokus på det med å bli mer selvstendig og mestre ting aleine. F.eks kle på seg selv, gå på do og tørke seg, rydde vekk det man har holdt på med o.l.Det er en god egenskap å ha med seg når man skal begynne på skolen om ikke så veldig lenge.

 

 

BJØRNEHULA 2024/2025

 

Tema for året: « Hele meg»……om kropp og grenser i barnehagen.

I år ønsker vi å bruke en del av tiden vår på ett pedagogisk opplegg vi har som heter « Hele meg».

Gjennom opplegget vil barna få kjennskap til egen kropp og grenser. Temaer i boka er: celler, skjelett, muskler, hjerte, lunger og blodomløp, hjerne og nervesystemet, fordøyelsen, sansene våre, følelser og identitet. I tillegg vil vi være innom temaet om barns seksualitet, grensesetting, vonde og gode hemmeligheter og vonde og gode berøringer.

Dette er områder vi VET det er viktig å snakke med barna om. Det er viktig at vi voksne klarer å etablere en kultur for det å snakke om kropp og seksualitet.

Barn er nysgjerrige av natur, så når barn undrer seg over hvordan vi ser ut inni kroppen og utenpå kan vi voksne undre oss sammen med dem og fylle på med kunnskap J

 

Dette siste året er ett spesielt år for de største i barnehagen. Tenk at nå er dem størst i barnehagen, men til neste år er dem minst når dem starter på skolen. Barna skal «ose» av stolthet når dem er ferdige med det siste året her hos oss. Dem skal ha trua på seg selv, kunne vise stolt frem hvem dem er, i tillegg skal dem også lære seg å bli enda mer selvstendige i ulike situasjoner.

Sosial kompetanse er ett område vi også fokuserer på. Vente på tur, lytte til andre, vise empati, kunne de ulike lekekodene for p kunne danne seg gode relasjoner. Barna skal få utvikle tette og nære relasjoner med de andre på avdelingen, samt få mestringsfølelse av å være inkludert i samspill med barn og voksne.

Språket  - er noe som følger oss hver dag i alle aktiviteter. Begrepslæring, sette ord på følelser og tanker er viktig å jobbe videre med. For noen kan dette være utfordrende å få til, derfor blir dette ett området vi jobber ekstra med. Vi har ulike verktøy og metodiske opplegg vi kan bruke i samtaler med barn. Bevissthet hos dem voksne er også viktig. «Den gode samtalen» med barn er viktig å ta vare på.

« Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barns utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening.

                                                                                                                                  R-17 s 23

 

I tillegg er disse temaene også inkludert i Årshjulet vårt:

 

-VERDENSARV er fast tema vi skal gjennom. Opplegg rundt dette kommer til å foregå på Yli.

-Bokstaver o.l….. ( Barna vil få hvert sitt Førskolehefte med ulike oppgaver som vi skal løse sammen)

-Årstider ( Høst, Vinter, Vår og Sommer)

-Merke dager ( Jul, Påske , Karneval m.m.)

-Bjørnehuletreff ( Felles turmål, Elgjakt, Verdensarv m.m….)