Velkommen til Eyde-huset

Det er med stort smil vi ønsker gamle og nye velkommen til ett nytt barnehageår her på Eyde. Dette blir ett spennende år, med 5 barn fra Sætrebo, 4 nye barn på tilvenning og 2 nye ansatte fra Sætrebo her på Eyde huset. 

Innad i Eydehuset deler vi oss i 2 grupper som heter Tinfos og Hydro. 

Hydro er de 14 minste barna, og sammen med de er Monica (pedagogisk leder), Elisabeth (barnehagelærer), Trude (fagarbeider), Caroline (fagarbeider) og Siv (fagarbeider). 

 

På Tinfos finner vi de 18 største barna, og samme med de finner vi Line (pedagogisk leder), Merethe (barnehagelærer), Hanne (fagarbeider), Anne Ingeborg (fagarbeider), Iselin (fagarbeider) og Yina (fagarbeider). 

 

Torunn er virksomhetsleder på Eyde-huset, og vil være en del inne på gruppene for å hjelpe til.

 

Litt om oss, og hverdagen vår:

Begreper som er sentrale hos oss er; livs mestring, barns medvirkning, sosial kompetanse, lek, behov, respekt, danning, læring, vennskap og fellesskap, språk og kommunikasjon.

Vi har i fra august fokus på tilvenning, og barnas behov. Vi har begynt å dele inn i grupper ute og inne, for å kunne tilrettelegge ut fra tilvenning av nye barn og alle sitt behov. Ute tar vi oss tid til å støtte barna i sin utforskning av uteområdet og det vi finner av spennende leker, dyr og naturmateriale og motorisk utvikling. På innegruppene kan vi finne på ulike aktiviteter, basert på barnas interesser. Dukkelek, ball-lek, klosser, dyr, motorisk utfordringer og kos står øverst på agendaen nå for tiden❤️

"Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære."

 

Hovedmål for tilvenningsperioden på Eyde: 

"Barnet skal oppleve trygghet i barnehagen gjennom etablering av en god relasjon til en primærkontakt, og gradvis kunne utforske miljøet og delta i lek sammen med andre barn."

Her er noe av de vi ser etter i barnets utvikling i løpet av tilvenningsperioden, for å se at vi jobber mot måloppnåelse: 

 

  • Barnet viser tegn på å søke trøst eller kontakt hos primærkontakt når det trenger trygghet.

  • Barnet deltar i korte øyeblikk av lek eller aktivitet i nærheten av andre barn.

  • Barnet tar imot hjelp fra en voksen i barnehagen, f.eks. ved måltid eller påkledning.

  • Barnet viser nysgjerrighet ved å utforske rom, leker eller uteområdet sammen med voksen.

  • Barnet kan ha korte adskillelser fra foresatte uten sterk uro, og roer seg med støtte fra primærkontakt.

 

 

 

Tilvenningen vår baseres blant annet på teori fra Maslows behovspyramide, som dere ser illustrert ovenfor. Maslows teori er basert på at menneskers behov begynner fra bunn av pyramiden, for så å kunne utvikle seg videre oppover. Det er de 3 første trinnene i pyramiden som hovedsaklig er relevant for oss i tilvenningsperioden. 

I bunn ligger våre fysiologiske behov ligger. Dette er for eksempel å få vann, mat, behovet for søvn, fysisk bevegelse og kunne gå på do. Er barnet for eksempel sulten eller tørst, har kroppen ingen annen intensjon om å kunne dekke andre videre behov. Det er derfor vi er opptatte av at barnet ikke kommer sulten eller trøtt på tilvenning. 

Videre kommer da trygghetsbehovet. Det å kunne kjenne på sikkerheten, trygheten og stabiliteten rundt seg. Dette er svært viktig for de minste, da de og ikke har noe særlig muntlig språk til å kunne kommunisere med. Vi bruker all tid vi har til rådighet på gulvet sammen med barna, da kan vi vise at vi er der for de når de trenger det. 

Neste steg i Maslows behovspyramide er sosiale behov, som er det det siste steget som er relevant i en tilvenningsperiode. Her kommer begreper som fellesskap, vennskap, kjærlighet inn. Dette er viktig for å kunne forholde seg til andre enkelt personer, men og til en gruppe mennesker. Vi jobber mye med relasjoner mellom barn og voksen, vise at vi er en trygg havn for barna. Under ulike aktiviteter som lek og måltider opplever barna å skape relaksjon til de andre barna rundt seg. Rammeplanen vektlegger viktigheten med kjenne det på det å være en del av ett fellesskap, og en del av et samfunn. 

 

Trygghetssirkelen. Den baserer seg på at den voksne skal være en trygg base, og en trygg havn for barna når de skal utforske nye omgivelser og miljøer. Dette er en viktig, og stor del av tilvenningsperioden. 

 

Alle barn i barnehagen skal føle seg trygge til å kunne utvikle og utforske, for å kunne oppleve mestring og læring. Vi voksne skal være tilstede som en støtte for barna, for at de selv kan utfordre og utvikle seg i sitt tempo. Tilknytning og utforskning henger sammen❤️

Tilknytning; barnets avgengighet og behov for beskyttelse og omsorg.

Utforskning; barnets selvstendighet og behov for å undersøke og mestre verden. 

De to behovene er avhengig av hverandre, og bytter på hvem som har det største behovet til ulike tider. 

Vår viktigste jobb som voksen i barnehagen, er å være en trygg base, og en sikker havn for barna i deres utforskning og utvikling. 

Mange av oss ansatte tok kurs i Trygghetssirkelen med PPT i 2022, og Helsestasjon tilbyr gratis kurs om trygghetssirkelen for foreldre - om dere syntes dette virker interessant og ønsker å lære mer om dette. 

 

Felles årstema på Eydehuset: 

I år vil Villamoen barnehage være med på kommunens kompetanseutvikling som går på «Språk», og vil bli delt opp i 6 moduler med fonologisk bevissthet, inkludering og begrepsutvikling, bildebok, fantasi og lek, muntlige fortellinger og 1 etter ønske/behov. I tråd med dette, ønsker vi å jobbe kontinuerlig med språk opp mot de allerede fastsatte tema-ukene som kommer i løpet av året. 

"Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling."

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk | udir.no

 

Nå i august og september vil vi ha fokus på rim og regler, og allerede ligger det ute ett hefte med ulike sanger og regler vi bruker her sammen med barna. 

Rim og regler er et supert verktøy i tilvenning for små barn, fordi det skaper forutsigbarhet, trygghet og fellesskap.

 Hvorfor rim og regler hjelper

  • Trygghet i stemmen: Barnet blir kjent med de voksnes stemmer, rytme og mimikk.

  • Forutsigbarhet: Gjentakelser gjør at barnet vet hva som kommer, og det gir ro.

  • Relasjon: Når voksen sitter tett på barnet og synger/regler, styrkes båndet.

  • Deltakelse: Barnet kan klappe, bevege seg eller smile som en første form for kommunikasjon.

 

Hovedmål for bruk av rim og regler:
"Barnet skal oppleve trygghet, glede og fellesskap i barnehagen gjennom gjenkjennelige rim og regler, og gradvis delta aktivt med kropp, stemme eller oppmerksomhet i samspill med voksne og andre barn."

For å se progresjon hos barna underveis, og at vi er på rett vei mot måloppnåelse, har vi de dette som delmål underveis i prosessen. 

 

  • Barnet viser oppmerksomhet når voksne fremfører kjente rim/regler (f.eks. stopper opp, ser på, smiler).

  • Barnet opplever trygghet gjennom at rim/regler gjentas i faste situasjoner (f.eks. på fanget, ved bleieskift, i samlingsstund).

  • Barnet deltar gradvis med enkle bevegelser eller lyder til rim/regler (f.eks. klapping, bevege kroppen, lage lyder).

  • Barnet gjenkjenner og reagerer positivt på kjente rim/regler etter gjentakelse over tid.

  • Barnet opplever fellesskap ved å delta i en liten gruppe hvor rim/regler brukes sammen med andre barn og voksne.

 

Hilsen fra alle oss i Eydehuset 😀