Villamoen barnehage jobber for å gi barn en god start på livet gjennom inkluderende fellesskap og varme relasjoner.
Vi på Birkeland er opptatt av kompetanseheving for personalet for å på best mulig være rustet til nettopp dette.Vi vil være varme og aktive voksne i møte med barn, og sammen med foresatte vil vi jobbe for å skape så trygge, gode, utviklende, lekende og forutsigbare dager som mulig for hver enkelt.
Tillit i et godt foreldresamarbeid er en viktig faktor for barns trivsel.
Barns trivsel er voksnes ansvar.
Hverdagen til barna på Birkeland består mange fag, hverdagssituasjoner og lek som gir barna verdifulle erfaringer og opplevelser.
De ulike fagene og leken går i hverandre, og på den måten arbeider barnehagen på en tverrfaglig måte, hvor fagområder og lek i trygge rammer skal gi barna de beste forutsetninger for læring og god utvikling.
Leken er en viktig del av hverdagen vår. På Birkeland ønsker vi å bidra til at barna kan oppleve engasjement, glede, humor, spenning og magi gjennom leken (R, 17). Leken er den viktigste arenaen for barns utvikling og læring, og skal ha en stor plass i barnehagehverdagen. Gjennom leken lærer barnet å kjenne seg selv, de utvikler sin selvoppfatning og identitet. De utforsker hva de er i stand til å mestre og strekker seg mot nye utfordringer (Lillemyr, Lek på alvor).
Leken kan bidra positivt i barnas utvikling og gjennom lek bruker barna fantasi, kreativitet, språk, kropp, problemløsning, de samarbeider og ikke minst bygger vennskap med andre barn. Det er viktig at barna erfarer ulik typer lek og får inngå i trygge samspill med andre barn. Dette kan vi gi barna erfaringer i, gjennom hverdagens rutiner, samlinger, turer, gjennom bøker og sanger og ved å tilrettelegge for, og tilby et trygt og inkluderende lekemiljø.

På Birkeland arbeider vi for at barna skal danne gode relasjoner som er preget av trygghet og omsorg.
Sosial kompetanse er fokus gjennom hele barnehagetiden. Evnen til å være i samspill med andre i ulike situasjoner og omgivelser. Det å kunne forholde seg til andre mennesker på en hensiktsmessig måte. Det omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill.
For å fremme den sosiale kompetansen støtter vi barna i å sette egne grenser, akseptere andres grenser. hjelper barna å øve på ulike strategier for å samarbeide, løse konflikter, gi og ta, viderutvikle og verne om leken. Hver dag deles barna derfor i mindre grupper slik at barna får støtte i lek og kommunikasjon fra nære og aktive voksne.
Vi voksne jobber hver dag for at barna skal ha et trygt og godt miljø å utvikle seg i. Det skal også være utfordrende og mestringsopplevelsene skal være mange.
Det er vi voksne som har ansvaret for dette og ALT vi gjør, påvirker hverdagen deres. Vi er opptatt av å danne gode relasjoner til barna, å møte barna i deres følelser og tilrettelegge på en måte som kan gagne alle barn.
Vi vet også at barn er ulike og har ulike behov, så derfor ser vi viktigheten av å gjøre ulikt. På den måten speiler vi mangfoldet og tar hensyn og avgjørelser basert på det beste for hvert enkelt barn og barnegruppa som helhet, alt etter situasjonen.
Vi har stort fokus på mangfold og respekt for at vi er forskjellige. Vi vet at barn blir formet tidlig og barns psykiske helse blir grunnlagt allerede før de fyller syv år.
Barnehagealderen er en svært viktig alder hvor hjernen er i stor utvikling og svært formbar,
Å gi barna mestringsopplevelser, trygghet, tydelige og klare rammer, grenser, glede, gode fellesopplevelser og at de opplever egenverdi, inkludering og en hverdag som er meningsfull er derfor av stor betydning.

