Bjørnehula - Førskolebarna våre

De som går sitt siste år i barnehagen kaller vi for Bjørnehulebarn. De har et helt unikt tilbud i vår barnehage. De har et tilpasset og utvidet tilbud som inneholder bl. annet svømming, dramaforløp om verdensarv, kattuglene, skidag, vold og overgreps opplæring, hjemmebesøk, mange spennende ekskursjoner til fots og med buss, overnatting på Lifjell og ulike skoleforberedende aktiviteter gjennom året. Her jobbes det mye med sosial kompetanse, selvbilde, selvstendighet og ferdigheter barnet trenger i sekken sin når det starter på skolen.

Hva tenker vi barna bør ha i sekken når de går
fra barnehagen til skolen?
 

Å gi barna mestringsfølelser, sekken full av tro på egne evner, selvtillit og mot til å prøve å feile, vite at man er god nok akkurat som man er, at man kan si ifra om noe føles uriktig eller krenkende, tørre å stå opp for seg selv og andre, kunne kle på seg, ha fantasi og forestillingsevne og masse gode opplevelser, mye latter og gode samtaler med seg over til skolen,- DET er det viktigste for oss. 
Vi tror at en god start på livet og tro på seg selv, sammen med sosiale ferdigheter og selvstendighet er en forutsetning for en trygg og god start på skolen. 
 
Når barn har det bra, er de lettere mottakelig for læring. 

Sammen med foresatte, håper vi å kunne legge det beste grunnlaget for barna våre. 

 

LEK og barns medvirkning -  Viktigste ingredienser gjennom dagen 

Forskere er ikke lengere i tvil. De bekrefter det vi har trodd innerst inne og visst hele tiden: 
Barn trenger å leke for å bli hele mennesker, beholde livslysten, eksperimentere, utforske, samhandle og lære. Uten den blir læring mekanisk- og kan til og med være skadelig om den presses på barnet før de er klare for den. 
Når verden endrer seg så fort er evnen til kreativ tenkning den eneste kunnskapen vi er sikre på at de vil trenge. 
Kreativ tenkning er lekens drivkraft. Å gi barna rike lekemuligheter er derfor den beste omsorgen vi kan gi; for øyeblikkets del og for fremtiden. Vi vil ha fokus på spennende samlinger som gir inspirasjon videre inn til leken. 

Vi knytter alltid fagområdene i rammeplanen til tema, men prioriterer enkelte fagområder mer enn andre i perioder. Sammen med barna, tar vi tak i det som er interessant og spennende og fordyper oss. Barnas medbestemmelse, deltakelse og planlegging av egen hverdag er viktig for at barna skal kjenne at de er viktige og for å inspirere og motivere for læring.  
At barn blir tatt med på råd, blir sett, hørt, anerkjent og at barnet har trygge rammer og tydelige grenser i barnehagen og hjemme, tror vi er en forutsetning for trivsel og at barnet skal kunne utvikle seg positivt alene og i samhandling med andre. 

Vi håper å kunne skape et slikt miljø for deres barn.