Månedsbrev for september - Fossen

Månedsplan for september - Fossen 

Da var det september og vi har kommet oss inn i det nye barnehage året.  
Velkommen så mye til avdeling FOSSEN på Birkeland:)

 

 

Tilbakeblikk på august:  

I august hadde vi som mål å bli bedre kjent med voksne, barn og rutiner. For mange barn og voksne har det vært mye nytt og spennende å sette seg inn i. Vi har derfor brukt god tid på å bare bli kjent, og fortsetter med dette i september også.  

Vi har fått kommet oss inn i ny avdeling og syntes dette er kjempestas. Noen endringer fra i fjor er at de fleste barna har fått ny garderobeplass, egne skuffer inne på avdeling hvor vi putter ulike ting de lager i løpet av dagen, og dagstavle hvor vi bruker bilder og tegn til tale. Visuell støtte og oversikt over dagen gir forutsigbarhet for barna og sørger for mening og ryddighet i hverdagen. Dette fører igjen til trygghet.

Vi er nå 13 barn og 3 voksne på avdeling Fossen. Altså godt dekket med voksne, langt over norm, så vi hjelper både Bjørnehula og Nordlys ved behov.
Når godkjenning av vinterhagen er klar
, kommer det 5 barn til fra Eyde-huset. Vi blir til slutt en barnegruppe på 18 barn:)

 

Dette skjer i september:  

Vi vil fortsette tilvenningsperioden, der fokuset fortsatt vil være å bli kjent med nye barn, voksne og rutiner, som er en viktig forutsetning for å ramme inn dagen, samt skape gode og trygge relasjoner.
Vi vil samtidig ha
fokus på årstemaet vårt.
 


Årstemaet vårt er SPRÅK og bevissthet rundt dette vil gå inn i alle deler av hverdagen, og ukestemaer vi har underveis.

 

Rammeplanen skriver at:
Personalet skal
sørge for at alle barn får varierte og positive erfaringer med å bruke språk som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser
(Kunnskapsdepartementet, 2017).

 

Bakgrunnen for årstema for 2025/2026 er bygget på kompetansepakken alle barnehager i Notodden skal gjennom det neste 1,5 året. Det er en kompetansepakke som skal heve kompetansen til alle ansatte i forhold til språk. Dette fordi språk er et av flere områder som barnehager trenger støtte til og som kontaktordningen (PPT) ofte får forespørsler om.
Dette er et samarbeid med USN og en gitt styringsgruppe fra barnehagesektoren i kommunen, og det er GroA som skal videreformidle og ta oss gjennom kompetansehevingen.
Målet er å jevne ut kompetansen i barnehagen, slik at alle ansatte, uavhengig av stilling skal bli bedre til å forstå, tilrettelegge og følge opp barn i forhold til språk.

Det er som dere sikkert forstår, et stort tema, men det valgt frem 5 moduler vi skal jobbe oss gjennom:

1. Språklig bevissthet 

2. Begrepsutvikling  

3. Arbeid med bildebøker  

4. Fantasi og leik  

5. Inkluderende språkmiljø  

 

Målet for september er å erfare språk i våre rutiner på fossen, slik at vi kan fortsette å få en god og meningsfylt tilvenning. ved å bevisst ordsette alt vi gjør og bruke visuell støtte. 
Vår hverdag består mye av samlinger, lek, språkgrupper, lekegrupper og andre aktiviteter som matlaging, liv & røre, turer og ulike bord aktiviteter. Gjennom det hverdagslige barna opplever i løpet av en barnehagedag, møter de hele tiden på en eller annen form for språk. Det kan være verbal språk, kroppsspråk og visuelt språk.  
 

I september vil vi ha ekstra fokus på språk i lekegrupper og samling. I samling bruker vi dagstavlen med tegn til tale for å visualisere hva dagen inneholder. Vi prater litt om været og hva som er lurt å ha på seg når vi skal ut. Vi bruker rim, sang og eventyr.  

I lekegrupper har vi mer fokus på språk og ved bordaktiviteter. På torsdager for eksempel, er en gruppe inne og lager rundstykker, en annen gruppe på lillerommet og har språkgruppe og siste gruppe har uteaktiviteter.
Ved å dele barna i mindre grupper, er vi tettere på. Det blir enklere å ha samtaler hvor alle kan bidra. Vi får mer tid til å respondere og undre oss sammen med barna og kan stille flere spørsmå
l til temaet barna snakker om.
 

 

 

For å få best utbytte av lekegrupper er det først og fremst viktig med trygge og gode relasjoner til de voksne på avdeling. Tilvenningen består av å bygge trygghet og tilknytning. Barna trenger tid til å erfare og utforske sine omgivelser og andre mennesker.  

 

Vi på Fossen skaper relasjoner og trygghet med barna ved å sette oss ned i deres perspektiv og nivå. Leke og undre oss sammen. Spille på barnas interesser og dra dem med i lek og aktivitet.  

 

 

Brannvernuker uke 37 og 38 

Under brannvernukene har vi som mål å gi barn mer trygghet rundt brann. Om man skulle være så uheldig å oppleve dette er det viktig at barna vet hva de skal og ikke skal gjøre. Eksempelvis at det er viktig å ikke gjemme seg om brannalarmen går, men møter opp på avtalt plass.  

 

Vi vil bruke samlinger til å prate om temaet og bruke Bjørnis som redskap. Her vil vi snakke om hvilket nummer som skal ringes og hva vi skal gjøre om brannalarmen går. Vi vil også dra inn aktivitet og lek og har som mål å lage brannslukkere med barna, som de kan bruke i rolle lek.  

Vi vil ta i bruk begrepsplakater, som setter mening til alle ordene vi bruker.

 

Vi runder av måneden med psykisk helse tema som vil fortsette i oktober. Da er det følelser som er hovedtemaet. 

 

 

Månedens fagstoff

 

TRYGGHETSSIRKELEN (COS) 

Trygghetsirkelen handler om omsorgspersoner som ivaretar barnets behov, og for å kunne gjøre dette må omsorgspersonen gi barnet den omsorgen den trenger, men også muligheten til å utforske (Powell, et al., 2015, s. 48).

 

 

 

 

Trygghetssirkelen (COS) handler om tilknytning (de følelsesmessige båndene barn knytter til sine omsorgspersoner) Dette er tett knyttet sammen med barns emosjonelle utvikling.

Emosjonell utvikling handler om å utvikle følelsesuttrykk, forståelse av følelser, samt evne til regulering og håndtering følelser (Drugli og Onsøien, 2021, s. 47).  


Små barn er født til å søke trygghet og beskyttelse. Det å etablere relasjoner de første leveårene, knyttes først til barnas nærmeste omsorgspersoner, som foreldre, barnehageansatte og besteforeldre. 
Nærheten til trygge voksne er avgjørende for barnas psykologiske utvikling. Nyere hjerneforskning viser at det barn erfarer de første leveårene bygges inn i hjernens grunnmur, noe som legger grunnlaget for videre utvikling (Drugli m. fl, 2021, s. 39-43). 

 

 

 

Verdt å vite:  

  • Fotografering i barnehagen tirsdag 30 september, da må barna være lever til 08.45.  

  • Ny Frokost tid fra 1 september: 07.00 - 08.00

  • LES tavlepost fra GroA postet onsdag 27.8.25 

  • FORELDREMØTE på Yli 1. oktober kl. 18.00-20.00

  • Minner om å gi beskjed om sykdom eller hvis barnet kommer seinere innen kl 09.00.
    På den måten får vi planlagt dagen godt.

 

Klær:  

Høsten kan være både varm og kald derfor ønsker vi at barna har:  

  • Fleece sett  

  • Gensere  

  • Bukser  

  • T skjorte  

  • vindtett jakke  

  • Parkdress eller vindtett bukse  

  • Regntøy  

  • Tynn Lue eller pannebånd  

  • vanter 
  • Støvler  

  • Jogge sko  

NB ! Sekken på turdag må gjerne ha brystfeste slik at
       den sitter godt på når vi er ute å går og blir lettere for
       barnet å bære selv ☺️

 

Hilsen Kavita, Ida og Runar