Månedsbrev Bjørnehula i September

En sommer er over, en ny fin høst står på trappene! Vi er blitt ganske godt kjent på avdeling nå. Gamle vennskapsbånd bygges sterkere, og nye skapes! Det er godt å se hvordan nye barn og voksne tas imot og inkluderes i fellesskapet. Det er en stolt gjeng med barn som nå er størst i barnehagen og klare for nye opplevelser og utfordringer sitt siste år i barnehagen.

Vi gleder oss til høsten og resten av dette barnehageåret, hvor vi skal få dele opplevelser, samtaler, undring, latter og læring. Vi er en flott førskolegruppe på 14 barn og 4 ansatte.
Pedagogisk leder:
Linda Anette
Barnehagelærer: Ina
Fagarbeider: Linda og
Assistent: Manh

Velkommen til Bjørnehula!

 

Tilbakeblikk på August 

 

Vennskap og bli kjent

Den første tiden på Bjørnehula har vi brukt til å bli bedre kjent med  hverandre og rutinene på avdeling. Vi har hatt flere felles liv og røre aktiviteter. Der har vi lekt og gjort oppdrag som må løses sammen. Vi har hatt fokus på lek i mindre grupper, da er det lettere å danne relasjoner og bli bedre kjent. I løp av september har vi også fulgt faste rutiner på Bjørnehula. Vi har morgenmøte hver dag, der ser vi på dagtalva hva vi skal gjøre denne dagen. Vi har ulike aktiviteter i kjernetiden, samling, lunsj,hvilestund lek og frukt. En god struktur for dagen og forutsigbarheten i rutiner er viktig for å bli trygg og god på ny avdeling. 
I samlingene våre har vi hatt fokus på å skape felles opplevelser. Vi har hatt bli kjent aktiviteter, lest felles bøker, hatt musikksamling og lest eventyr sammen. Felles opplevelser gir felles referanser for lek og samtale etterpå og er en viktig del av å skape nye relasjoner for bjørnehulabarna våre. 

                                                        

 Rødhette og ulven

Et av eventyrene vi har vært innom er rødhette og ulven. Før sommeren da vi fra Sætrebo var på besøk spurte vi barna hva de likte å gjøre i barnehagen. De sa at evenyr var veldig gøy og de likte best rødhette og ulven. Derfor ble dette det første evenyret vi har hatt om på bjørnehula. 
"Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet"(rammeplan, 2017) .
Vi har lest bok om rødhette og ulven, malt bilder fra boka, hatt litt skoleoppgaver i leksepermen vår, og lekt med eventyrfigurene fra fortellingen. Det har vært mye fin språktrening og spennede lek. 

                                

 

Turer i nærmiljøet og hjemmebesøk. 

Bjørnehula har benyttet det fine vårværet denne måneden til å ta turer rundt i nærmiljøet. Det har vært turer til Skateparken, lekeplassen ved bok og blues huset og blåbæreskogen (Skogen ovenfor USN). På turene våre øver vi oss på å gå to og to sammen, føge etter hverandre, holde oss til kanten og vi snakker generelt om hvordan vi går i trafikken. Det har vært mye fin lek på turene våre. Barna har kost seg med lek og niste. Hjemmebesøk har vi også begynt med. Det er stas å vise frem hvor vi bor. I løpet av året skal alle bjørnehulebarna vise hverandre hvor de bor.

                  

 

 

 

Tur til Himingsjå.

Bjørnehula har vært på tur til Himingsjå for å bli kjent på stedet og hytta vi skal sove på til sommeren. Det var en spennende busstur og fin gåtur innover.  Vi koste oss masse på tur. Gjengen var gode til å gå og veldig kry når de kom frem.
Vi ble bedre kjent med de andre førskolebarna fra Yli som vi skal møte mange ganger dette året. På vei tilbake fikk vi selskap av søte sauer, noe som gjorde at turen tilbake gikk som en lek. 

    

 

Månedens fagstoff: Vennskap og felleskap. 

Å være venner er å møtes i et forhold hvor den enkelte opplever seg som godtatt og verdsatt for akkurat den han eller hun er. Også de yngste barna har sterke vennskapsrelasjoner, og mange barn gir uttrykk for at det beste ved barnehagen er å få møte andre barn og leke med vennene sine.

Vennskap bidrar til en følelse av deltakelse og fellesskap som igjen bidrar til positiv selvfølelse. Å tilhøre en gruppe gir barn trygghet og sosial tilknytning. Opplevelser sammen med andre barn kan være veien inn i nye vennskap. Å etablere vennskap og opprettholde dem er en viktig faktor i sosialiseringsprosessen og en forebyggende faktor mot uheldig og negativ utvikling.

 " I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov."(Rammeplan 2017)

 

Vennskap er viktig for utviklingen av:

- Sosiale ferdigheter:
Gjennom samtale og lek trener barn og unge seg på ferdigheter knyttet til å forstå og mestre sosiale situasjoner. Slike ferdigheter er viktige for å kunne samarbeide og etablere vennskap.

- Sosial identitet og tilhørighet:
Barnets følelse av hvem de er, og deres rolle i samfunnet blir påvirket av hvordan de blir møtt av likesinnede. Opplevelse av tilhørighet og fellesskap formes i møte med andre barn og unge med felles interesser og verdier.

- Selvtillit og selvfølelse:
Aksept fra venner er med på å styrke barn og unges selvtillit og følelse av egenverd . Emosjonell støtte kan gi barn og unge styrke til å tåle stress, og dermed motvirke psykiske vansker .

- Kognitive ferdigheter:
Gjennom samvær med venner blir de unge eksponert for ulike synspunkter, noe som kan være med på å
fremme toleranse og kritisk tenkning . Felles interesser, diskusjoner og kunnskapsutveksling kan bedre språkutvikling og oppmuntre til nysgjerrighet, innhenting av ny kunnskap, og utvikling av nye ferdigheter.

- Fysiske ferdigheter: Lek er en viktig arena for å tilegne seg og utvikle fysiske ferdigheter.  Samvær med venner kan være en viktig motivasjon for å delta i organiserte og uorganiserte aktiviteter.

En sentral oppgave for de ansatte er å hjelpe barna med å bygge relasjoner til hverandre. De voksne kan for eksempel invitere barn som ikke til vanlig er sammen, til å delta i en felles aktivitet eller lek, og de kan legge til rette for nye bekjentskap.( Helesdirektoratet, 2024) 

 

 

September på Bjørnehula

Hovedmål denne måneden:
Barna skal få oppleve felleskap og bygge relasjoner og vennskap.

Bjørnehula fortsetter å ha fokus på felleskap, relasjoner og vennskap i september.  Vi har blant annet om venner i samlingene våre. Hva er en venn, hvordan er venner mot hverandre og hva gjør vi om noen er alene? Vi har felles aktiviteter, samlinger med fokus på å bli kjent og skape felles opplevleser,  ulike bordplasseringer ved måltidet og felles tema i løpet av måneden som danner grunnlag for felles opplevelser som kan bidra til felles forståelse, lek og samtaler.
  

Høst

Årstidene følger oss gjennom barnehageåret og naturlig vil September bli begynnelsen på temaet høst. Vi undrer oss sammen over endringene vi ser i naturen om høsten. Vi synger sanger og leser dikt om høsten og litt formingsaktiviteter vilk det nok bli. 

Brannvern uke 38

I uke 38 er det brannvernsuke for bjørnehua. Vi håper å kunne gi barna mer kunnskap og forståelse rundt brannvern.

Oppdrag til barna og forsatte:
Lille Bjørnis blir med første bjørnehulebarn hjem.
(En stk. sekk der Bjørnis og brannpermen ligger).
Fra denne uken av. vil han bli med et nytt bjørnehulebarn hjem hver fredag og overnatte til han blir med tilbake påfølgende mandag. Han har med seg oppdrag om brannsikkerhet som dere må utføre sammen hjemme. Det er alltid stas for bjørnis å få bli med hjem. 
Foresatte skriver logg i perrmen som følger i sekken, sammen med barnet.

Hjemmebesøk 

Bjørnehula har begynt med hjemmebesøk. Vi reiser i løpet av året hjem på besøk  til alle bjørnehulabarna. Denne dagen er vi ute i hagen og leker. Vi tar med tursekken vår og vi tar bilde foran utgangsdøra.
Det forventes ikke noe fra dere forsatte dagen vi er hos dere. Vi skal ikke være inne, men vii avtaler med dere om det passer at vi kommer når det nærmer seg ditt barns tur:) 
Hele poenget med disse besøkene, er at barna skal erfare hvor de bor i forhold til hverandre og de allid veldig stolte når de går først og viser vei.

Fotball 

I slutten av September pleier vi å bli inviteret til felles fotballdag for førskolebarna på notodden på og av Idea barnehage. Derfor blir det litt fotballtrening og balllek denne måneden. Vi legger ut mer info når det næmer seg

 

Stavkirkebesøk Onsdag 17. 09

Vi leser på forhånd boka "Trollet som bygde Heddal Stavkirke". Den forteller sagnet om Heddal stavkyrkje. Vi drar denne dagen for å se på Stavkyrkja i Heddal. Der vil vi titte oss rundt å se etter det vi har lest om. En liten vandring i kulturarven.
"Barnehagen skal bidra til at barna" blir kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner" (Rammeplan 2017.) 

Oppmøte i barnehagen senest kl 8. 30 denne dagen:) 

 

 Annet: 

  • Frokost er fra 01.09.25 fra klokken 07.00-08.00.
  • Husk å ha nok skiftetøy i skapet-både til varme og kalde dager. Husk å ta med vått tøy hjem for tørk. 
  • Fotografering tirsdag 30.09.25, barna må være levert til kl. 08.45
  • LES tavleposten fra GroA som ble postet onsdag 27.8.25
  • Foreldremøte på Yli. 1 oktober. KL 18 00 - 20 00.

  • Minner om å gi beskjed dersom barnet er sykt eller kommer seint innen kl 09.00. 
    Dette for at vi skal kunne planlegge dagen best mulig:)