Månedsbrev for september - Tinfos
En ny måned står for tur, september starter og vi går høsten i møte. Vi har kommet oss inn i det nye barnehage året, og nytt på Eyde-huset er at vi nå er to avdelinger, Hydro og Tinfos. Vi vil ønske dere hjertelig velkommen til avdeling Tinfos.

Dette har vi gjort i tiden som er gått, i august:
I august har vi hatt fokus på tilvenning, og på det å bli bedre kjent med voksne, barn og rutiner. Vi har igjen blitt en større barnehage, og har derfor brukt tiden godt på det å bli bedre kjent, noe som vi også kommer til å fortsette med utover høsten.
På avdeling Tinfos er vi per dags dato 6 voksne og 18 barn. 5 av disse barna er 2022 barn, og skal over på Birkeland-huset og avdeling Fossen. Det vil skje byggingen er ferdig, og når det er godkjent vinterhage og større areal der borte.

Dette skjer i tiden fremover, i september:
Vi vil i september fortsette tilvenningsperioden. Vi vil fortsette å ha fokus på det å bli bedre kjent med hverandre, skape gode relasjoner og på å ha gode rutiner.
Årstemaet vårt i år er «språk», og i rammeplanen står det at:
Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
Personalet skal sørge for at alle barn får varierte og positive erfaringer med å bruke språk som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Vi på Eyde har fokus på rim og regler, nå i august og september, vi har lagt ut hefte på tavla der dere kan se hvilke rim og regler vi bruker sammen med barna. Vi har også flere steder inne på Eyde-huset hengt disse opp, så de er synlige for barna til å se. Hovedmålet vårt for å bruke rim og regler er at:
"Barnet skal oppleve trygghet, glede og fellesskap i barnehagen gjennom gjenkjennelige rim og regler, og gradvis delta aktivt med kropp, stemme eller oppmerksomhet i samspill med voksne og andre barn."
Brannvernuker er uke 37 og 38.
Det vil disse ukene handle om brann, og hva vi må gjøre om det skulle brenne. Vi vil ha brannøvelse, kanskje mer enn en, møteplass har vi ved Admini. Vi vil bruke samlingsstunder til å prate om temaet, snakke om Bjørnis, høre på sanger og kanskje til og med "slukke noen flammer". Det vil også gjøres noen formingsaktiviteter, vi tenker å male både flammer og brannbiler.

Psykiskhelseuker starter i slutten av måneden og fortsetter i oktober, uke 40 og 41. Vi vil disse ukene ha følelser som hovedtema.

Månedens fagstoff - Barns språkutvikling
Det finnes fire hovedtyper aktiviteter som i særlig stor grad fremmer barns språkutvikling. Aktivitetene er like viktige enten det dreier seg om enspråklige barn, barn som lærer et andrespråk eller barn som har forsinket eller mangelfull språkutvikling. Disse fire hovedaktivitetene er:
- Musiske aktiviteter
De musiske grunnelementene er rytme, bevegelse og lyd. Grunnlaget for språket ligger i det musiske. Musiske aktiviteter er ikke bare sang, dans og musikk. Vi kan finne de musiske elementene i sanger og dikt, i rim og regler og i språklek. Barn blir lett fenget når vi bruker musiske aktiviteter, og de trenger ikke å være kommet langt i språkutviklingen for å delta. Når vi bruker rim, regler og sangleker – gjerne med bevegelse til – kan alle bli inkludert i fellesskapet gjennom gleden over rytmen, bevegelsen og ordene. Det skjer mye god språklæring når barn er med og synger. Ikke minst for flerspråklige barn kan det falle mye lettere å synge på norsk enn å snakke norsk. Innholdsforståelsen av sangene – både hos de enspråklige og flerspråklige – kommer etter hvert.
- God samtale
Ikke alle samtaler er gode samtaler. En god samtale er preget av gjensidighet. Den foregår i en følelsesmessig god atmosfære, og den handler om et emne som engasjerer samtalepartnerne. Den gode samtalen handler om emner som det er verdt å forholde seg til. Gjennom den gode samtalen får barn ord og begreper som hjelper dem til å skape mening i og forstå sin egen tilværelse. I den gode samtalen lytter deltakerne til hverandre, og de reflekterer over hva som blir sagt. Det er den voksne sitt ansvar å skape gode samtaler med barn. Foruten å være oppmerksomme på hva barna er opptatt av og samtale om det, må de voksne ha bevissthet både om sin egen språkbruk og sin rolle i samtalen. I nyere forskning på hvilke kvaliteter i barns samhandling med voksne som fremmer språklæring, fastslås det at de voksnes evne til å gi en lyttende og anerkjennende respons til barna er sentral.
- Samvær omkring tekst
Med samvær omkring tekst, menes det situasjoner der en voksen forteller og leser for barn, og der de samtaler om tekstene. Ved å lytte til og samtale om tekstene utvikler barna evnen til å danne sine egne indre bilder ved hjelp av språket.
Her vil jeg også minner dere på samarbeidet vi har med biblioteket. Tøypose-biblioteket er i garderoben, håper dere fortsetter å bruke dette like mye som dere har gjort. :)
- Allsidig lek
Barn leiker fordi det er gøy og fordi det gir opplevelser sammen med andre. I et forskningsprosjekt som heter «Gode barnehager for barn i Norge», er en av konklusjonene at barn mellom ett og tre år lærer mer språk gjennom frilek enn gjennom voksenstyrt språkopplæring. Lek der barna får være spontane, umiddelbare og bruke nysgjerrigheten sin i god samhandling med voksne, løfter språkutviklingen på en naturlig måte.
Barns språkutvikling – Anne Høigård.

Praktisk informasjon:
- Fotografering i barnehagen tirsdag 30. september kl. 09.00. Alle barna må være levert til kl. 08.45. :)
- Tirsdag 14. oktober er det foreldremøte fra kl. 18.00-20.00 på Yli. Arrangementet ligger på kalender, så meld dere på der. :)
- Samlingsstund starter kl. 09.15, om du ønsker at ditt barn skal få være med på dette, vennligst lever før kl. 09.00 :)
- På onsdager, da det er nistedag/turdag er det fint om barnet er levert innen kl. 09.15, da vi ofte går kl. 09.30 om vi skal på tur. :)
- Gi gjerne beskjed om sykdom, eller om barnet kommer seinere en dag innen kl. 09.00. Dette gjør det lettere for oss å planlegge dagen på en god måte for barna, og oss. :)
Klær:
Været på høsten kan veksle mellom varmt og kaldt, vi ønsker derfor at barna har dette i kurvene/på plassen sin: :)
- Fleece sett

- Gensere
- Bukser
- T-skjorte
- Vindtett jakke
- Parkdress
- Regntøy
- Tynn lue/pannebånd
- Vanter/tynne votter
- Støvler/Gore-Tex sko
- Jogge sko
Onsdager:
På onsdager er det nistedag/turdag i barnehagen, barna må denne dagen ha med seg tursekken sin med sitteunderlag, niste, ei drikkeflaske og noe snaks (eks: kjeks, frukt, yoghurt eller smoothie). Det kan være lurt om kjeks, yoghurt eller lignende ikke ligger i samme boks som maten, da det ofte er noen som ikke vil spise maten sin når de ser fristelsene. :)
Sykdom:
- Omgangssyke, oppkast & diaré:
Barn med oppkast og/eller diaré kan vende tilbake til barnehagen to døgn etter at de har blitt symptomfrie.
- Feber:
Barn med feber anbefales å bli holdt hjemme til de har vært feberfrie i et døgn.
- Almenntilstand:
Allmenntilstanden er viktigst når du vurderer barnet ditt: Får du god kontakt med barnet som vanlig? Vil barnet leke? Har barnet lyst på drikke? Har barnet jevnlig våte bleier? Har barnet normal hudfarge? Virker det som barnet strever med pusten? Har barnet problemer med å holde seg våken?
Når vi sier at et barn har god almenntilstand, mener vi at barnet har god helse og energi, og at det virker friskt og i godt humør. Dette innebærer at barnet ikke viser tegn på sykdom som feber, vond hoste eller uvanlig trøtthet, og at det kan delta i aktiviteter som normalt. Det er og viktig at matlyst er tilbake, så barnet får i seg mat til ny energi i løpet av dagen. Er barnet fortsatt såpass redusert at det trenger 1-1 voksenkontakt, kan vi ikke gi barnet den omsorgen det trenger- og barnet har det bedre hjemme.
Dagsrytmen på Eyde:
Kl. 06.45 – Barnehagen åpner
Kl. 07.15-08.15 – Frokost
Kl. 09.00 – Vi deler oss i mindre grupper
Kl. 10.30 – Bleieskift
Kl. 11.00 – Lunsj
Kl. 11.30 – Sove eller lek inne/ute
Kl. 13.30 – Bleieskift
Kl. 14.00 – Fruktmåltid
Kl. 14.30 – Lek inne/ute
Kl. 16.30 – Barnehagen stenger
Med vennlig hilsen Tinfos-gjengen
Line, Hanne, Anne, Iselin, Yina & Merethe <3

