Månedsbrev for Hydro - september

Dermed var det plutselig september, og vi ønsker høsten velkommen etter en fantastisk sommer værmessig. Solen har gitt oss mange fine dager, og vi har virkelig kost oss ute med mye lek og moro. Mot slutten av måneden begynte høsten å komme for fullt, og vi er klare for september og alt den måneden måtte bringe med seg 😊

August har bestått av tilvenning for store og små i Eydehuset. Vi har ønsket Sætrebo velkommen ned, med 6 barn og 2 voksne, ett skikkelig fint tilskudd til gjengen vi allerede var. Barna har blitt veldig raskt trygge på de andre voksne som allerede jobbet på Eydehuset, og på den nye barnehagen de nå er en del av. Tidligere i august la vi ut ett infoskriv om tilvenningstiden, og hva vi anser som viktig å ta hensyn til i denne perioden. Trygghet og bygge relasjoner er det vi vektlegger mest, samt at vi smått har iverksatt nye rutiner og pedagogiske aktiviteter.

Samling vil for barna på Hydro foregå mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 9.15. Her vil det variere med sang, eventyr, billedbok og temaarbeid. Samling skal være lystbetont, og den voksne har ansvar for å skape samlingen så magisk at selvfølgelig alle vil være med.  Noen samlinger vil bli lagt opp til at det passer best for 2023 gjengen, og noen samlinger passer best for 2024 gjengen – og selvfølgelig vil de fleste være for gruppa samlet.

Hver tirsdag kl. 9.30 har vi en fysisk aktivitet, i tråd med prosjektsatsningen Liv og Røre. Liv og Røre er et universelt, helhetlig og helsefremmende program som har som mål å bidra til bedre helse, trivsel og inkludering som grunnlag for læring og livsmestring for alle barn og unge i Vestfold og Telemark. I uke 35 hadde Trude første aktivitet hvor det var bevegelses lek for 2023-gjengen. Fremover vil aktivitetene for eksempel være hinderbane, yoga, «røris» og annet gøy.

«Delen om fysisk aktivitet og bevegelsesglede skal bidra til at barna deltar i allsidig fysisk aktivitet med varierte bevegelser, aktiviteter og lek i minst 180 minutter fordelt utover dagen, i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger.»

Liv og røre i grunnskole. Veileder 2024.

Hovedmål for tilvenningsperioden på Eyde var: 

"Barnet skal oppleve trygghet i barnehagen gjennom etablering av en god relasjon til en primærkontakt, og gradvis kunne utforske miljøet og delta i lek sammen med andre barn."

Ved å etablere en god relasjon som en primærkontakt, bygger man også opp en trygg base og en sikker havn for videre utforskning for barnet. Dette sår vi teori på ved Trygghetssirkelen overe. Det er varierende fra barn til barn hvor lang en tilvenningsperiode er, men vi ser små og store fremskritt hos alle de nye barna. Dette kan være at de for eksempel ikke gråter ved levering lenger, at de kommer til en trygg voksen for å få trøst om de slår seg eller at de er så trygge at de slapper av ved måltidene og koser seg med maten. Tilvenningsperioden vil fortsette utover høsten, og vi vil lenge jobbe for å styrke barnas trygghet til å utvikle og utforske enda mer. 

 

September: 

Overordnet mål for september:

"Barna skal gjennom lek, sang og rim få erfaringer med brannvern og utvikle sitt språk. Dette ved å gjenta lyder og begreper, og delta i felles aktiviteter som styrker både trygghet, samspill og kommunikasjon."

Dette kommer vi til å jobbe med ved å:

  • Barna blir kjent med enkle begreper knyttet til brannvern, på avdeligen vil vi henge opp begrepsplakater, og tilføre leke-konkreter som brannhjelm, brannvarsler, malte flammer og lignende.

  • Barna får delta i lekbaserte brannvernaktiviteter hvor vi skal male brann/flammer, vi skal spyle på bilder av flammer med vannslangen og vi skal leke at vi krabber under røyken. 

  • Barna opplever språkglede gjennom sang og rim, både i samling og at vi spiller musikk til å danse til. Bjørnis har flere poulære slagere, og flere av sangene er allerede kjent for barna.

  • Barna får erfaring med samspill og fellesskap, der de øver på å lytte, vente på tur og uttrykke seg i gruppe.

    Dette er erfaringer de gjør seg gjennom hele barnehagehverdagen, som for eksempel;

    - Under måltider må man vente på tur, delta i samtalen og lytte til det som blir sagt.

    - I samling og felles aktiviteter er man en del av en gruppe, og man opplever glede og mestring sammen med venner. Man kan erfare det å samarbeide, og oppnå noe sammen. 

 

I uke 37 og 38 er det Brannvern uker i Eydehuset.

Brannvernuka – en nasjonal dugnad for brannsikkerhet

"Brannvernuka arrangeres hvert år i uke 38 og er en landsdekkende kampanje som skaper oppmerksomhet om brannforebygging. Gjennom informasjonsarbeid og publikumsorienterte arrangementer og aktiviteter over hele landet minner vi om at brannsikkerhet er et felles ansvar."

Brannvernuka

Barn i alderen 1-2år trenger mye repetisjon for å lære, og for å skape seg erfaringer de kan ta med seg videre. Derfor har vi utvidet til 2 uker med tema Brannvern for barna på Eyde, og som dere ser i målspesifiseringen over skal vi sammen gjøre masse spennende!  

 

Månedens fagstoff - Barns språkutvikling

Det finnes fire hovedtyper aktiviteter som i særlig stor grad fremmer barns språkutvikling. Aktivitetene er like viktige enten det dreier seg om enspråklige barn, barn som lærer et andrespråk eller barn som har forsinket eller mangelfull språkutvikling. Disse fire hovedaktivitetene er: 

  •       Musiske aktiviteter

De musiske grunnelementene er rytme, bevegelse og lyd. Grunnlaget for språket ligger i det musiske. Musiske aktiviteter er ikke bare sang, dans og musikk. Vi kan finne de musiske elementene i sanger og dikt, i rim og regler og i språklek. Barn blir lett fenget når vi bruker musiske aktiviteter, og de trenger ikke å være kommet langt i språkutviklingen for å delta. Når vi bruker rim, regler og sangleker – gjerne med bevegelse til – kan alle bli inkludert i fellesskapet gjennom gleden over rytmen, bevegelsen og ordene. Det skjer mye god språklæring når barn er med og synger. Ikke minst for flerspråklige barn kan det falle mye lettere å synge på norsk enn å snakke norsk. Innholdsforståelsen av sangene – både hos de enspråklige og flerspråklige – kommer etter hvert. 

  •       God samtale

Ikke alle samtaler er gode samtaler. En god samtale er preget av gjensidighet. Den foregår i en følelsesmessig god atmosfære, og den handler om et emne som engasjerer samtalepartnerne. Den gode samtalen handler om emner som det er verdt å forholde seg til. Gjennom den gode samtalen får barn ord og begreper som hjelper dem til å skape mening i og forstå sin egen tilværelse. I den gode samtalen lytter deltakerne til hverandre, og de reflekterer over hva som blir sagt. Det er den voksne sitt ansvar å skape gode samtaler med barn. Foruten å være oppmerksomme på hva barna er opptatt av og samtale om det, må de voksne ha bevissthet både om sin egen språkbruk og sin rolle i samtalen. I nyere forskning på hvilke kvaliteter i barns samhandling med voksne som fremmer språklæring, fastslås det at de voksnes evne til å gi en lyttende og anerkjennende respons til barna er sentral.   

  •       Samvær omkring tekst

Med samvær omkring tekst, menes det situasjoner der en voksen forteller og leser for barn, og der de samtaler om tekstene. Ved å lytte til og samtale om tekstene utvikler barna evnen til å danne sine egne indre bilder ved hjelp av språket. 

Her vil jeg også minner dere på samarbeidet vi har med biblioteket. Tøypose-biblioteket er i garderoben, håper dere fortsetter å bruke dette like mye som dere har gjort. :)

  •       Allsidig lek

Barn leiker fordi det er gøy og fordi det gir opplevelser sammen med andre. I et forskningsprosjekt som heter «Gode barnehager for barn i Norge», er en av konklusjonene at barn mellom ett og tre år lærer mer språk gjennom frilek enn gjennom voksenstyrt språkopplæring. Lek der barna får være spontane, umiddelbare og bruke nysgjerrigheten sin i god samhandling med voksne, løfter språkutviklingen på en naturlig måte.

Barns språkutvikling – Anne Høigård. 

Gjennom hele barnehageåret 2025-2026 vil vi implementere årstema språk inn i temaarbeidet vårt, ved å ha språk- og begrepsutvikling med oss når vi planlegger og tilrettelegger for de ulike aktivitetene i temaukene. 

 

😍Verdt å vite fremover/ husk på:

 

  • Fotografering tirsdag 30.9 kl. 9.00. Barna må være levert til kl. 8.45, ferdig stelt for fotografering. 

  • Foreldremøte på Yli. 14 oktober.

    Vi håper virkelig at en fra hver familie prioriterer å stille opp denne kvelden, dersom dette er mulig å få til. (Noen ganger har man en annen avtale o.l- sånn er det noen ganger. Det går fint).

    Foreldremøter er viktig å delta på, da det handler barnets hverdag, nettverk og en plass for å få og gi informasjon.

  • Husk å ha nok skiftetøy i skapet-både til varme og kalde dager. Husk å ta med vått tøy hjem for tørk.

  • Gi gjerne beskjed om sykdom, eller om barnet kommer seinere en dag innen kl. 09.00. Dette gjør det lettere for oss å planlegge dagen på en god måte for barna, og oss.

  • Helt mot slutten av september, i uke 40 begynner vi med temaukene "jeg i følelsene mine" - altså psykisk helse vil være tema. Mer om dette i månedsbrevet om oktober. 

 

Med vennlig hilsen

Caroline, Elisabeth, Hani, Siv, Trude og Monica