Månedsbrev for oktober - Bjørnehula

Oktober måned står for tur og nå merker vi at høsten er her. Vær og temperatur er skiftene og fargene ute i naturen endrer seg. Bjørnehula har blitt godt kjent nå og vi gleder oss til mye lek og moro den kommende måneden. Her kommer ett lite tilbakeblikk for september og så ett lite innblikk i det spennende som skjer for Bjørnehula i oktober:

Tilbakeblikk på september

Høsten

I forbindelse med temaet høst har vi gjort litt forskjellig i språkgrupper, forming og utendørs. 

I språkgruppe har vi blant annet laget en høstfortelling som handler om barna på bjørnehula. Den er skrevet på en måte som fremhvever språklige virkemidler som preposisjoner og adjektiv og har tilhørende bilder som forsterker historien visuelt. Sanger, rim og regler har vi også brukt der vi leker oss med språket sammen med barna. 
Vi har brukt memoryspill til samtale rundt de forskjellige årstidene. Barna kommer selv med innspill og forteller om hva som kjennetegner de forskjellige årstidene, og på høsten forteller de at bladene blir gule og orange, at man må ha på seg varmere klær og at vinden får drager og blader til å fly. 

Det har også blitt malt høstbilder med avtrykk av elementer knyttet til høsten. Her var det samtaler om hva høsten er, hvilke farger vi har ute, og benevning av ord knyttet til høsten. Barna syns også det er spennede å blande farger så det ble det også litt av. Det var undring og nysgjerrighet om både høsten og fargene. 

Vi har vært mye ute både i barnehagen og på tur denne måneden. Vi har kjent på hvor forskjellig høstværet kan være med sol og varme en dag og regn og vind den neste. Vi ser bladene gå fra grønne til gule og orange, og at de sakte men sikkert faller fra trærne.

         

Brannvernuke

I uke 38 har det vært brannvernuke og vi har hatt fokus på brannvern og sikkerhet. 

Den lille bjørnisbamsen har begynt å bli med barna hjem og sammen med den skal man sjekke brannsikkerheten hjemme. Når bamsen blir med tilbake til barnehagen snakker vi om hva den har blitt med på hjemme. Bamsen har vært med å sjekke brannvarslere, hatt brannøvelse og vært med på aktiviteter med barna og familien. Bjørnis gleder seg til å bli med flere barn hjem fremover.                       
                                               

Stavkirkebesøk 

Avdelingen har vært på tur til stavkirka i Heddal. Der var vi på dragejakt og så etter drager i utskjæringene på kirka. Etterpå tegnet vi stavkirken med kullstifter. Her var det mange som la merke til detaljene på kirken. Vi hørte sagnet om Heddal stavkyrkje og så etter steinene som trollet Finn hadde kasta. De fant vi og den ene stenen luktet fortsatt troll, mente bjørnehula.

                                           

 


Fotballturnering

I forkant av turneringen har vi vært oppe på Sport og trent på hvordan en fortballkamp spilles. Vi har både hatt hver vår ball og prøvd å score mål, og spilt ordentlig kamp med to lag og en ball, og dommer som styrer kampen. Kjekt å ha en ansatt som er fotballtrener, og som til daglig jobber med de eldste, så vi har masse tilgang til utstyr.

På selve kampdagen var vi på banene ved Idea barnehage og skole i Høgås. Bjørnehula spilte kamper mot førskolebarn fra andre barnehager på notodden. Det var oppvarming med Blime-dansen og deretter spilte vi kamper. Det var mange ivrige fotballspillere og innsatsen var på topp. Vi koste oss med mat, boller og banan i pausen, og etterpå var det flere kamper. Mens laget vårt spilte var resten ivrig heiagjeng. Diplom for god innasats ble delt ut før vi avsluttet dagen og reiste tilbake til barnehagen

           

                                          

 

Hjemmebesøk

Vi har denne måneden vært på hjemmebesøk hos to av barna i Bjørnehula. Vi kjørte barnehagebussen frem og tilbake og tilbrakte formiddagen ute i hagen. Gøy og stas å vise bort til venner hvor de bor. Barna får en større kjennskap til byen vår, og hvor de bor i forhold til hverandre.

                       


Månedens fagstoff

Sosial kompetanse:

Barnehagens oppgave er at alle barn skal kunne erfare at de er betydningsfulle for flokken. De skal få erfare positive samspill med barn og voksne.
Barnehagen skal bidra til at barna utvikler 
ferdigheter og egenskaper som er hensiktsmessig i møte med andre, altså sosial kompetanse. (Årsplan 24/25)

Sosial kompetanse er evnen til å være i samspill med andre i ulike situasjoner og omgivelser. Det å kunne forholde seg til andre mennesker på en hensiktsmessig måte omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles i sosialt samspill.

Rammeplanen sier at: «I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov».
(Rammeplanen 2017)

På bjørnehula jobber vi hver dag med å utvikle barnas sosiale kompetanse. Å forholde seg til andre på en god måte, er viktig kunnskap før skolestart.

 

Barn kan prøve ut og eksperimentere med sosiale ferdigheter i lek og annen aktivitet sammen med andre barn og voksne. Leken har stort fokus i hverdagen vår på bjørenhula.
Barn utrykker seg gjennom leken – personlighet, interesser, humor og glede kommer frem. Vi lærer barna og kjenne gjennom leken, og å kjenne barna er vesentlig for å på best mulig kunne legge til rette for hver enkeltes utvikling av sosial kompetanse. 

Rammeplanen sier at leken skal 
« være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling»(R17).

Når vi leker er de voksne er aktivt med og kan veilede barna i samspillet dem imellom. Oppstår det konflikter i leken veileder og støtter vi barna til å løse dem på best mulig måte. Dette gjennom å bekrefte barnas følelser, hjelpe dem til å sette seg inn i andres følelser, og gi dem alternativer til hensiktsmessige måter å formidle sine ønsker på. Vi støtter barna i å sette egne grenser og respektere andres grenser.
Ofte undres det sammen med barna over hva vi kan gjøre for å bli enige, for å helpe de som står utenfor, eller for å sammen finne løsninger for å komme videre i leken. 

Vi skal ikke bli kvitt konflikter, men være der for å hjelpe barn å håndtere de (Sondre Bjaaberg). På denne måten utvikler også barn empati, blir løsningsorienterte, føler mestring og bygger opp om et positivt selvbilde. 

 

Oktober i bjørnehula 

Psykisk helseuker

Psykisk helse er temaet i uke 40 og 41, og i år skal vi ha spesielt fokus på "Jeg i mine følelser". Vi har et ekstra fokus disse to ukene, men temaet implimenteres så absolutt i hverdagen hele året gjennom.

Vi setter ekstra fokus på arbeid med følelser i oss selv og følelser knyttet til samspill med andre. 

Vi setter ord på, diskuterer, samtaler undrer, forsker, filosoferer og dette gjør vi gjennom samlinger, små grupper, spill, musikk og dramatisering/rollespill.
Hva kan vi gjøre når vi ser andre vise ulike følelser? Empati og medfølelse er nøkkelord, hente hjelp, gi hjelp og spørre om hjelp, både for andre og seg selv. 
Naturlig kommer vi inn på vennskap, utenforskap, alle følelsene vi faktisk har og hvordan du kommer til uttrykk og bevissthet over hvordan samspill fungerer i ulike situasjoner..

Vi leser bøker om temaet følelser.  Bjørnheula fokuserer også på følelser og idenitet gjennom bruk av opplegget  "Hele meg". 

Vi avslutter disse to ukene med foreldrekaffe og vafler i barnehagen på selveste verdensdagen 10/10.25.




FN uke

Bjørnehulebarna skal få kjennskap til hva FN er, barnekonvensjonen og hva en rettighet er. Vi snakker om hvordan vi lever i ulike deler av verden og undrer oss sammen. 
Bjørnehula ser nærmere på rettighetene:
"Alle barn har rett til å gå på skole og ta utdanning"  og
"Alle barn har rett til å ha sin egen identitet og få være den de er."

Vi bruker rettighetslottet, der kan man gjøre oppgaver, spill, høre musikk og se kortfilmer om barnekonvensjonen og barns rettigheter.



Vold og overgrep

I løpet av måneden vil det være samlinger der vi snakker om vold og overgrep. Her lærer barna om blant annet egen kropp og egne grenser.
Vi bruker opplegg tilpasset barnehager fra Stine Sofies Stiftelse og hele meg.

Oppstart på verdensarven

I uke 43 vil Bjørnehula ta første tur til Yli for oppstarten av verdensarven. Sammen med Hæge ser vi litt på hva vi skal gjennom om verdensarven i løpet av året.

Svømming 

Samme dag som vi skal på verdensarv i uke 43, har vi også vår første vanntilvenning. Barna har denne dagen med seg hånkle, badetøy og såpe. Vi blir kjent i vann, øver på å flyte og leken er i fokus. 
I løpet av få "svømmetimer" har barna fått mye erfaring, og mange tør å dukke, noen svømmer litt også.
Armringer trengs ikke å tas med, det har vi på Yli og ligger klart sammen med masse badeleker ved motstømsbassenget vårt.
Vi deler gruppen i 2. Noen er i gymsalen og leker, mens andre er i bassenget og vi bytter deretter etterpå. 

Tur til Grønkjær

Onsdag 15 oktober har vi felles bjørnehulatur med førskolebarna på Yli. Her skal vi fortsette å bli bedre kjent og ha felles aktiviteter og moro. 

 

Kjekt å få med seg: 

TAKK!! til alle som kom på foreldremøtet 1.10:)
Kjempefint å få være sammen med dere denne kvelden og takk for alle tilbakemeldinger.
Oppslag over valgte SU-representanter vil henges på foreldretavla i garedroben til info:) Takk til dere også!

  • Det blir sendt ut et forms-evalueringsskjema på Tavla. Supert om dere svarer på denne!

  • Det blir utviklingssamtaler uke 43. Vi bruker overgangsskjema som skal videreføres til skolen og som justeres til våren. Samtalene dette året er obligatorisk.
  • Frokost er fortsatt fra  07.00-08.00- dette fungerer godt:)
  • Felles bjørnehulatur til Grønkjær 15.10. 

  • Svømming torsdag i uke 43. Dere får påminnelse når det nærmer seg.
  • Husk å ha nok skiftetøy i skapet-både til varme og kalde dager. Husk å ta med vått tøy hjem for tørk og fyll opp med skift ved behov. Sjekk ofte:)
  • Minner om å gi beskjed dersom barnet er sykt eller kommer seint innen kl 09.00. 
    Dette for at vi skal kunne planlegge dagen best mulig:)

  • Barnehagen er stengt grunnet planleggingsdag 7. november.


Hilsen alle oss som jobber i Bjørnehula