Månedsbrev oktober - Fossen

Månedsplan for oktober – Fossen 

 Da var september over og vi går inn i oktober og høsten er i gang for fullt. 

Tilbakeblikk på September: 

I september har vi fortsatt tilvenningsperioden og blitt bedre kjent med hverandre, barn voksne, avdeling og rutiner. Vi har hatt to tema uker med fokus brann og brannvern. Da hadde vi samlinger hvor vi leste bøker om brann og brannvern. Vi har snakket om hva vi skal gjøre hvis det begynner å brenne og at det er viktig å ikke gjemme seg når brannalarmen går. Vi har snakket om at hvis brannalarmen går skal vi gå ut døra inne på avdelingen som går ut på parkeringsplassen og gå samlet barn og voksne bort til admini  Ute har vi lekt brannkonstabler og slukket branner med brannslangen og inne har vi øvd på å krype under røyken og vi har laget egne brannslukkingsapparat. Barna var allerede før brannvernukene opptatt av å leke brannkonstabeler og slukke branner så derfor lagde vi brannslukkningapparat slik at de hadde noe å leke at de slukket flammer med.  Brannbilen har også vært på besøk og vi fikk se på klær og utstyr som brannmennene bruker på jobb og vi fikk gå gjennom brannbilen. 

Før brannvern ukene hadde vi vært på biblioteket og lånt bøker med temaet. Når brannvern ukene var over tok vi med bøkene tilbake på biblioteket og byttet de til noen bøker om følelser som er neste tema vi skal ta fatt på.  

Jeg i følelsene mine (Psykisk helse)  

Vi setter ekstra fokus på arbeid med følelser i oss selv og følelser knyttet til samspill med andre. Vi setter ord på, bruker visuelle virkemidler i dette temaet, diskuterer, samtaler undrer, forsker og filosoferer. Dette gjør vi gjennom samlinger, små grupper og musikk.Vi tar et dypdykk i barnebøker med dette temaet, vi vil undersøke bilder av ulike følelsesuttrykk, sammenligne, herme, se forskjeller og øve på å lese andres kroppsspråk og mimikk.Lek og kos med følelsesdukkene våre blir det også. 

Rammeplanen skriver at: Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.11).  

Hva kan vi gjøre når vi ser andre vise ulike følelser? Vi gir barna kjennskap til røde og grønne tanker, og avslutter disse to ukene med foreldrekaffe og vafler i barnehagen på selveste verdensdagen 10/10.25. Gjennom ulike spill og lekeaktiviteter har vi det gøy mens vi lærer og utforsker temaet "Jeg i følelsene mine",
Mål for måneden er å bli bedre kjent med forskjellige følelser og hvordan de kjennes ut og ser ut
 

 

FN uke 

Denne uka har vi fokusFN`s barnekonvensjon og musikken rundt i verdens kulturer.Vi skal få kjennskap til at FN finnes, hva FN er, utforsker logoen og hva er en rettighet egentlig? Vi undrer oss sammen og oppfordrer barna til samtale og snakker om hvordan vi lever i ulike deler av verden.  

Månedens fagstoff – Vennskap 

Ifølge loven og rammeplanen er vennskap fundamentalt i barns liv. Barna skal få anledning til å prøve ut forskjellige sider ved å være en venn og det å ha en venn (Greve,2009, s.17).  

Konflikter oppstår like ofte mellom barn som ikke definerer seg som venner som de gjør mellom venner. Evnen til å forstå andres perspektiv fremmes ved konflikter og barn som ikke får være med i leken eller som ikke har venner har færre muligheter til å konfronteres med ulikheter mellom egne og andres synspunkter. For at relasjonen skal kunne betegnes som et vennskap må den vare over en viss tid. Vennskapsrelasjoner blir bygd opp av barnas levde liv og felles erfaringsforråd.
Den danske pedagogen Erik
Sigsgaard sier at et barns venner er de barna barnet har lyst til å være sammen med og at denne lysten også er gjensidig. Gjensidigheten skiller vennskap fra relasjoner (Greve, 2009. S.28).
 

En Sentral side ved vennskap er at det innebærer et ønske om å være sammen med en eller flere bestemte personer.
Vennskapsrelasjoner er preget av nærhet, fortrolighet, både positive og negative følelser, innbyrdes avhengighet og vi- følelse (Brostrøm, 2004).
 

Verdt å vite 

  • FORELDREMØTE på Yli 1. oktober kl. 18.00-20.00 

  • Planleggingsdag 7. November, da er barnehagen stengt. 

  • Minner om å gi beskjed om sykdom eller hvis barnet kommer seinere innen kl 09.00. 
    På den måten får vi planlagt dagen godt. 

  • Registrer i Kidplan i løpet av uke 40 om barnet tar fri deler ev eller hele høstferieuken i uke 41.

  • Pass på at det er nok uteklær og skift tilgjengelig. Været skifter fort om dagen, men vi prøver å tilpasse det til barnas behov så godt vi kan. Utetid blir alltid prioritert-

 

Vi ønsker alle en finfin oktober måned:)

 

Hilsen oss på Fossen