I september var det duket for den nasjonale brannvernuka, og på Eydehuset satte vi av 2 uker til dette. Vi har malt flammer, lekt med brannbiler og brannhjelmer, hatt samling hvor vi har hørt på lyden av brannalarm og brannbilen og selvfølgelig måtte vi hilse på den lille Bjørnis-bamsen.

Overordnet mål for september var:
"Barna skal gjennom lek, sang og rim få erfaringer med brannvern og utvikle sitt språk. Dette ved å gjenta lyder og begreper, og delta i felles aktiviteter som styrker både trygghet, samspill og kommunikasjon."
Inne på avdelingen har vi hengt opp masse begreps-plansjer som illustrerer utstyr, situasjoner og mennesker som jobber med brannvern, og dette har vært veldig populært blant barna. De står både sammen med de andre barna og prater om det de ser, eller de spør oss voksne om hva noe av det mer ukjente er for noe. Vi ser at plansjene har bidratt til at barna har fått noe utviklet begrepslæring, og at ordene har blitt brukt i rollelek vi har hatt på avdelingen. Ekstra stor stas var det når brannbilen kom til barnehagen, og vi fikk se på utstyret og bli med inn i brannbilen. I samling har vi brukt både rim, sanger og bøker som handler om brannvern. Barna deltar aktivt, og vi merker at gjentakelser gir mestringsfølelse og glede. Sangen til Bjørnis ble en stor favoritt, og flere av barna gjenkjenner nå bamsen med en gang de ser ham.
Alt i alt opplever vi at prosjektet rundt brannvern har vært både lærerikt og morsomt for barna. De har fått møte temaet gjennom ulike sanseinntrykk, gjennom lek, forming og gjennom fellesskapet på avdelingen. Vi ser at de minste barna, på sin måte, har fått et første innblikk i hva brannvern kan handle om – og vi voksne opplever at dette er en god start for videre arbeid med temaet.
Oktober:
Nå som oktober starter, er vi allerede godt i gang med våre “psykisk helse” uker i uke 40 og 41:
Jeg i følelsene mine.
Mål for oktober, og psykisk helse uker er:
«Å gi barna enkle, lekbaserte erfaringer med å gjenkjenne, uttrykke og håndtere grunnleggende følelser i trygge omgivelser, samt å erfare at voksne støtter dem i møte med egne og andres følelser.»
Dette kommer vi til å jobbe med ved å:
- At barna får oppleve at alle følelser er lov, og at voksne hjelper dem med å sette ord på det de føler.
- At barna får støtte i å regulere følelser, for eksempel å finne trøst, ro eller glede sammen med voksne og jevnaldrende.
- At barna gjennom lek og hverdagsaktiviteter får erfaring med empati og samspill, som å trøste en dukke, dele en leke eller gi en klem.
- At barna får kjennskap til enkle symboler for følelser (dukker og bilder) som gjør følelser mer konkrete og forståelige.
- At personalet bidrar til et trygt og inkluderende miljø hvor barns psykiske helse ivaretas gjennom hverdagsnære erfaringer.
For Hydro-gjengen vil vi i første omgang ta for oss følelsene glad, redd, sint og trist. Siden barna er små, legger vi opp til korte økter med mye gjentakelse, sang, bevegelser og lek. Vi setter ord på følelsene i situasjoner barna opplever i hverdagen, og vi bruker speiling, kroppsspråk og ansiktsuttrykk for å hjelpe dem å gjenkjenne og forstå følelsene sine. I samling kommer vi til å bruke følelsesdukkene våre, bilder av barn og figurer som har ulike følelser og snakke sammen om hvordan vi ser at noen er glad, trist, sint eller redd.

"Røde og grønne tanker" er et konsept fra den norske Psykologisk Førstehjelp-metoden, som bruker bamsene Rød og Grønn for å lære barn (4–7 år) om følelser og tankemestring i barnehagen. For de aller yngste barna vil vi kun bruke bamsene som symboler på gode og vonde følelser. Vi viser bilder av dem og henviser til grønne og røde følelser når vi snakker om temaet, men uten å legge vekt på selve tankebegrepet, siden dette er mer aktuelt for eldre barn.
Tema ukene vil bli avsluttet med feiring ute i barnehagen fredag 10.10 (Verdensdagen for psykisk helse), hvor vi serverer vafler ved hentetid 😊

I uke 43 er det duket for FN-uke, hvor vi denne uka kommer til å bruke en globus for å vise hvor Norge er og hvor andre land ligger i forhold til Norge. Dette kommer til å bli gjort i små grupper, så barna kan studere og ta på globusen.
Målet med FN-uka er:
«Barna skal få oppleve musikk, rytme og kulturuttrykk fra ulike deler av verden på en lekende og sanselig måte, og erfare at barn lever over hele jorda – akkurat som oss.»

Små barn bruker sansene i alt de gjør og opplever, og musikk er noe vi kommer til å bruke mye denne uka. Send oss gjerne en melding med favorittsangen, og det er veldig gøy om det er en sang fra en annen kultur eller språk enn norsk. Ulike instrumenter for å spille med til sangene, og ulike danser vi kan se på musikkvideoer kan og inspirere oss til å gi nye erfaringer.
Sammen med Tinfos vil vi lage en oversikt i garderoben over hvilke land alle barna er fra, husk å skrive opp på oversikten som henger på inngangsdøra.
Relasjoner mellom de yngste barna
I alderen 1–3 år er barna helt i startfasen av å utforske verden sammen med andre, både voksne og andre barn. Relasjonene barna danner i barnehagen er viktige byggesteiner både for trivsel, læring og psykisk helse. De yngste barna har ofte behov for ekstra støtte fra voksne for å komme inn i lek og samspill, men de kan samtidig være svært nysgjerrige på andre barn. Allerede under tilvenning med mamma eller pappa observerer de hva de andre barna gjør, og vi tilrettelegger med hvilke barn vi tar med på en tilvenningsperiode.
«I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne.»
Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap | udir.no
Forskning viser at små barn utvikler seg best når de opplever trygghet i relasjonen til en voksen. John Bowlby og Mary Ainsworth beskriver dette som en «trygg base» – barnet trenger en voksen som er nær og tilgjengelig, slik at det kan våge seg ut i møte med andre barn. Dette ser vi og godt illustrert i trygghetssirkelen, som vi presenterte i infoskrivet i august om tilvenning. I barnehagen er vi bevisste på å være denne trygge basen for barna, samtidig som vi støtter de inn i deres første vennskapsrelasjoner. Her ser vi de kan begynne med anerkjennende blikk og smil i starten ved 1års alderen, før det blir tydeligere med ord som «kom», «bli med» og kroppsgester som klemmer og deling av leker i 2-3års alderen.
Daniel Stern peker på hvordan selvfølelsen formes gjennom små samspillsøyeblikk. Når et barn blir sett, forstått og anerkjent, utvikler det trygghet i seg selv. Dette gjelder både i møtet med voksne og i møtet med jevnaldrende. Derfor legger vi stor vekt på å hjelpe barna med å sette ord på følelser, dele opplevelser og finne løsninger i samspill.
«Personalet skal støtte barna i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger.»
Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap | udir.no
Temaet vårt, «meg i følelsene mine», handler nettopp om dette. Gjennom lek, bøker, sang og hverdagssituasjoner øver vi sammen på å kjenne igjen og uttrykke følelser – både egne og andres. Når barn opplever at følelsene deres blir tatt på alvor, utvikler de empati, selvfølelse og trygghet i fellesskapet.
Hva som må huskes på fremover:
- Høsten har ett veldig varierende vær, følg med på skiftekurven om det trengs påfyll. Ha gode sko som tåler vann, en god parkdress/regntøy med strikk til å ha under skoene. Send og med en tynn lue og regnvotter, det er fort litt kaldt når solen ikke er fremme.
- Gi beskjed så fort som mulig om barnet ditt skal ha høstferie i uke 41.
- Foreldremøte; tirsdag 14.10 kl. 18.00 på Yli barnehage. Agenda: Velkommen, SU- hva er det? Foreldrerådet velger to representanter til SU. Etterpå: dele i Hydro og Tinfos, egen info fra avdelingene
- Til info: planleggingsdag fredag 7.11.25. Barnehagen er stengt denne dagen.
- Minner om å gi beskjed om sykdom eller hvis barnet kommer seinere innen kl 09.00. På den måten får vi planlagt dagen godt.
Hilsen fra Caroline, Elisabeth, Siv, Trude og Monica

