Siden sist
Høsten har kommet for fullt og vi har allerede hatt mange flotte dager i September. Vi har vært mye ute, både i og utenfor barnehagen. Vi har blant annet vært på turer til Sætrebo, Admini og Eplehagen. Barna koser seg på tur, vi øver på å gå med tau og de nye plassene er kjempe spennende å utforske.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring (R-17).

Vi har i løpet av september brukt tid på å komme inn i rutiner på avdeling og vi har hatt samlingstunder med ulikt innslag. Barna stortrives i samlingsstunden og de sitter spent å venter og viser stor iver og glede når vi starter. Det har i september vært mye sang, dans, rim og regler.
Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. De voksne skal stimulere barns verbale og non-verbale kommunikasjon og legge til rette for at alle barn involveres i samspill og i samtaler (R-17).

Brannvernukene:
I brannvernukene brukte vi mye tid på å øve på hva man skal gjøre dersom brannalarmen går, hvem vi ringer, vi brukt bilder og plakater og vi hadde med oss Bjørnis i samlingene på ulike måter gjennom å møte bamsen, sang og dans. Vi hørte på lyden til brannbil og brannalarm, øvde på telefonnummert og hadde ulike aktiviteter ute og inne gjennom ukene.

Tiden som kommer:
I månedens som kommer er det høsten som årstid, og pyskisk helse som er i fokus.
Årets tema for psykiskhelse ukene er: Jeg i følelsene mine.
På Tinfos skal vi ha litt ekstra fokus på følelsene glad, trist, sint og redd. Vi setter ord på følelsene, støtter barna i de ulike følelsene gjennom dagen, vi bruke bilder og konkreter, bøker og følelsesdukker. Vi snakker om hvordan man kan se og forstå andre sine følelser, hva vi kan gjøre når noen f.eks er lei seg og at det er lov å vise alle følelser.

Vi avslutter psykisk helse ukene med å markere verdensdagen for psykisk helse 10 oktober. Serverer kaffe og vafler i barnehagen ved hentetid :)
I uke uke 43 har vi FN uke her i barnehagen. Da skal vi lage flagg, hører på musikkk og øver på HEI og HADE fra de nasjonene vi har representert på avdelingen. Dette blir spennende.
Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna opplever glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet (R-17).
Relasjoner mellom de yngste barna
I alderen 1–3 år er barna helt i startfasen av å utforske verden sammen med andre, både voksne og andre barn. Relasjonene barna danner i barnehagen er viktige byggesteiner både for trivsel, læring og psykisk helse. De yngste barna har ofte behov for ekstra støtte fra voksne for å komme inn i lek og samspill, men de kan samtidig være svært nysgjerrige på andre barn. Allerede under tilvenning med mamma eller pappa observerer de hva de andre barna gjør, og vi tilrettelegger med hvilke barn vi tar med på en tilvenningsperiode.
«I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne.»
Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap | udir.no
Forskning viser at små barn utvikler seg best når de opplever trygghet i relasjonen til en voksen. John Bowlby og Mary Ainsworth beskriver dette som en «trygg base» – barnet trenger en voksen som er nær og tilgjengelig, slik at det kan våge seg ut i møte med andre barn. Dette ser vi og godt illustrert i trygghetssirkelen, som vi presenterte i infoskrivet i august om tilvenning. I barnehagen er vi bevisste på å være denne trygge basen for barna, samtidig som vi støtter de inn i deres første vennskapsrelasjoner. Her ser vi de kan begynne med anerkjennende blikk og smil i starten ved 1års alderen, før det blir tydeligere med ord som «kom», «bli med» og kroppsgester som klemmer og deling av leker i 2-3års alderen.
Daniel Stern peker på hvordan selvfølelsen formes gjennom små samspillsøyeblikk. Når et barn blir sett, forstått og anerkjent, utvikler det trygghet i seg selv. Dette gjelder både i møtet med voksne og i møtet med jevnaldrende. Derfor legger vi stor vekt på å hjelpe barna med å sette ord på følelser, dele opplevelser og finne løsninger i samspill.
«Personalet skal støtte barna i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger.»
Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap | udir.no
Temaet vårt, «meg i følelsene mine», handler nettopp om dette. Gjennom lek, bøker, sang og hverdagssituasjoner øver vi sammen på å kjenne igjen og uttrykke følelser – både egne og andres. Når barn opplever at følelsene deres blir tatt på alvor, utvikler de empati, selvfølelse og trygghet i fellesskapet.

Litt å huske på i tiden framover:
* 14. Oktober er det foreldremøte for Eyde. Meld dere på via Kidplan :)
* Gi oss beskjed dersom noen tar fri i løpet av høstfeien.
* Sjekk at barna har skift i barnehagen, og husk å navne klærne.
* Planleggingdag er fredag 7 November, barnehagen er da stengt.
* Minner om å gi beskjed om sykdom eller hvis barnet kommer seinere en dag, helst gi beskjed innen kl 09.00 :)
Hilsen Merethe, Yina, Hanne, Anne, Iselin og Line

