Tilbakeblikk på oktober:
Vi startet oktober med psykisk helse uker. Her hadde vi fokus på ulike følseser, hva skjer i kroppen når vi kjenner på de ulike følelsene, når oppstår disse følelsene og hva kan vi gjøre når de kommer. Vi har blant annet lest bøker, brukt konkreter, sett på serien "dragen og følelsene" på NRK-TV, vi har tegnet og hatt mye dialog. Barna har vært interessert og deltakende i samlingene.



Vi avsluttet psykisk helse ukene ved å markere verdensdagen for psykisk helse med vafler og kaffe i hentetiden. Så fint at så mange hadde mulighet til å komme.
I FN uka har vi sett på de ulike flaggene vi har tilhørighet på avdelingen. Hvilke farger er det i de ulike flaggene, hvor mange farger, hvilken form. Flere av flaggene har samme form men ulike farger. Vi har sett på kart og på globus hvor landene befinner seg i forhold til hverandre. Noen av landene kan man kjøre bil til, noen må man kjøre båt eller fly for å komme til.
"Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.
Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling og ikke-diskriminering og bidra til at barna møter og skaper et likestilt samfunn. Alle skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i fellesskap i alle aktiviteter i barnehagen. Personalet må reflektere over sine egne holdninger for best mulig å kunne formidle og fremme likeverd og likestilling". (RP.17)

Snakkis
Vi har gjennomført snakkis i oktober også; "Kirker", "foss, elv og bekk", "Verden" og "blader" har vært begreper og temaer vi har fokusert på.
Se bilder på Kidplan.
Temaet for "snakkis" springer ut fra noe som har sammenheng med turene vi er på. Barna lærer gjennom ulike sanser og dialog: vi bearbeider temaet og "kjenner på ordene" gjennom skapende aktiviteter.
"Det man hører, glemmer man det man ser, husker man, det man gjør, forstår man» - Loris Malaguzzi
Denne arbeidsmetoden er inspirert av Reggio Emilia. Barna er med å konstruerer sin egen forståelse.

Planer for november:
Lekekarusell: Vi har startet med noe vi kaller for lekekarusell. Her deler vi barnegruppa inn i tre, og barna er med på tre ulike aktiviteter. De tre gruppene er butikk, send koppen og bygg ett tårn sammen. Vi har fokus på å ta hensyn til hverandre, samarbeid, vente på tur og fraser som "kan jeg få....", "værsågod", "tusen takk". Lekekarusell er en aktivitet vi vil gjennomføre hver uke.
Tiden går fort og i midten av november er det tid for å begynne på Juleaktiviteter. Nordlys er første avdeling til å ha felles julesamling for Fossen og Bjørnehula, så her vil vi ta med barna på å planlegge denne samlingen.
Nye bevegelsesleker/sangleker vil bli introdusert for barna: Buggi buggi" og "Aram sam sam".
Sangleker stimulerer både den fysiske og kognitive utviklingen hos barn. Så dette er ikke bare gøy for barna, men også svært utviklende, spesielt i forhold til den fonologiske delen av språket, og ikke minst er sang og sangleker inkluderende aktiviteter!
Månedens fagstoff: Sosial kompetanse og lek
Sosial kompetanse er nøkkelen til trivsel i fellesskapet i barnehagen
Rammeplanen sier at sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill.
Barn er sosiale helt fra fødselen, og de kommuniserer med voksne og hverandre både gjennom kroppslige og språklige handlinger. Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspillet med de andre barna. Et barn som samhandler godt med andre, kan både tilpasse seg fellesskapet og være en synlig deltaker som hevder sin plass.
Forskning viser at barns evne til å etablere vennskap i stor grad henger sammen med den sosiale kompetansen deres. Sosial kompetanse består av et sett ferdigheter som naturlig inngår i en helhet i barnas samspill, for eksempel selvfølelse, empati, prososial atferd, selvhevdelse og selvkontroll. Hvilke ferdigheter som er aktuelle, vil avhenge av situasjonen og sammenhengen. I relasjonene til voksne og barn i barnehagen videreutvikler barnet den sosial kompetansen som det trenger i relasjoner til andre mennesker generelt. (Udir)
"Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre". R-17
Barn som leker, viser evne til å slappe av, la seg rive med og ha det morsomt alene eller sammen med andre. Lek er en kilde til humor og glede, og gjennom ulike former for lek får barna mulighet til å uttrykke seg og kjenne at egen opplevelsesverden gjelder. Konstruktiv, sosial utvikling skjer i relasjoner hvor målet er likeverdighet mellom deltagerne slik tilfellet er i lek.
Barn skal mestre ferdigheter både for å komme inn i lek og for å opprettholde den. Barns lek kan være komplisert, og noen leker krever erfaring og øvelse. Mange barn lærer av å observere andre i lek, noe de må få tid og rom til å gjøre.
Noen barn deltar ikke naturlig i lek, og noen faller utenfor lekefellesskapet i barnehagen. Det kan være forskjellige og sammensatte grunner til dette. Sosial kompetanse er en forutsetning for å delta i lek, og noen av barna mestrer ikke de sosiale ferdighetene som leken krever, godt nok i alle situasjoner. De fleste barn deltar med liv og lyst i lek i barnehagen. Men noen barn har behov for hjelp og støtte fra ansatte for å bli inkludert i leken. (udir) Dette er en av ansattes viktigste oppgaver. For å kunne støtte og hjelpe barn i utviklingen av sosial kompetanse og lekekompetanse, forutsetter dette av vi ansatte er der barna er, påkobla, lekne, gode modellatorer og tilrettelegger for lek og soiale samspill som bidrar til like muligheter for alle. Parallelt må vi sørge for å gi barna mange opplevelser av mestring.
Viktig informasjon:
*7. november: Barnehagen er stengt, grunnet planleggingsdag
*Klær:
Høsten er her, temperaturen synker og det er behov for å ha på mer klær når vi er ute. Fint om alle kan ha på seg det innerste laget med ull, når de kommer i barnehagen. Dette er med på å gjøre påkledning enklere for barnet, siden de slipper å kle av seg, for så å ta på noe nytt. Det gjør også påkledningen lettere for oss ansatte, ved at vi ikke trenger å skifte på 20 barn, før vi går ut. Inne på avdelingen er det godt og varmt, så det er ikke nødvendig med to lag med klær på, ta av det ytterste laget når dere leverer.
* Takk til alle som møtte opp på foreldremøtet🙂
* Følg med på tavla og Kidplan generelt:)
* Begynn å tenke på julen og ferie. Om ikke lenge kommer spørsmål og barnet kommer eller tar ferie. Dette er noe vi trenger å vite i god tid for jul. Vi snakker her om mandag 22.12, romjul 29-30.12 og fredag 2.1.26.

