Månedsbrev for Hydro - november

Vi vil først takke dere som kom på foreldremøtet, dette er en fin og viktig arena for ett godt samarbeid mellom foreldre og barnehagen. En fin-fin høst er virkelig i gang, og nå nærmer vinter og jul seg med stormskritt. Så la oss ni-holde litt til på høsten, så tar vi imot vinteren med åpne armer når desember starter. 😍

Hva har vi gjort:

Oktober har vært en innholdsrik måned med både psykisk helse uker og FN-uke. Oktober startet med tema «Jeg i følelsene mine» og fokus på 4 av våre grunnleggende følelser: glede, sorg, sint og redd. Vi brukte bilder som illustrerte ulike følelser, vi brukte dukker som viser ulike følelser og vi så i bøker sammen.  

Mål for psykisk helse ukene var: 

«Å gi barna enkle, lekbaserte erfaringer med å gjenkjenne, uttrykke og håndtere grunnleggende følelser i trygge omgivelser, samt å erfare at voksne støtter dem i møte med egne og andres følelser.» 

Vi jobber mye med følelser på Hydro, da dette er en stor del av 1-2åringenes hverdag. Psykisk helse uker er i forbindelse med verdensdagen for psykisk helse, som er 10. oktober hvert år. Dette er en fin anledning til å bevisstgjøre oss, dere og barna på hvordan vi kan hjelpe og støtte hverandre, at alle følelser er lov å føle på og at det er greit. Vi kan trøste hverandre, glede hverandre, støtte og oppmuntre hverandre, og sammen spille hverandre gode.  

Mot slutten av oktober hadde vi FN-uke, hvor fokuset lå på ulike kulturer og land barna på Eyde komme fra, og inkludering og vennskap.  

Målet med FN-uka er: 

«Barna skal få oppleve musikk, rytme og kulturuttrykk fra ulike deler av verden på en lekende og sanselig måte, og erfare at barn lever over hele jorda – akkurat som oss.» 

Fredag 24. oktober er FN-dagen, og denne dagen og hele FN-uka brukes for å minne oss, dere og barna på at vi må legge grunnlaget for holdninger og verdier som bidrar til et godt og inkluderende miljø. Denne dagen hadde vi “liv og røre”-aktivitetsdag, en felles dag ute med alle barn og voksne på Villamoen🍁🧡 

Masse forskjellige aktiviteter: bla «Hauk og due», hinderløype, stafett, yoga mm. Vi hadde også egenkomponert mat som blei stekt på bålpannene. Etterpå kosa vi oss med maten vi hadde laget😃De aller minste hadde liv og røre - aktiviteter inne😊 

Målet for denne dagen er at alle barn og voksne skal få mulighet til å oppleve fellesskap innenfor matglede og bevegelsesglede🧡 En fin måte å markere FN dagen på❤️ 

 

Ellers i oktober har vi hatt mange fine samlinger og språkgrupper, hvor vi har blant annet sunget mye, hørt eventyr om De tre Bukkene Bruse og De tre små griser, hilst på Babblarna-figurer og danset. Samling er noe alle barna trives veldig godt med, og den er fast hver mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 9.15. Gi oss beskjed om dere er litt forsinket til samling en dag, så venter vi så lenge det lar seg gjøre. 😊  

 

Planer fremover:

11. november har vi forskerdag på Eydehuset 

Hvorfor velger vi å jobbe med dette? 

  • Fordi forskning og utforsking styrker barnas språk, begrepsforståelse og tenkning. 

  • Det gir barn erfaring med problemløsning og logisk tenkning. 

  • Det bygger selvtillit – barna opplever mestring og undring. 

Mål for dagen: 

"Barna skal få utforske og undre seg over et fenomen gjennom lek, og få erfaring med å forsøke, observere og høre begreper sammen med en voksen."

Dette er en dag hvor vi ikke har fokus på avanserte eksperimenter, men det handler mer om å stimulere barnas naturlige nysgjerrighet og utforskertrang gjennom lek og sanseerfaring. Det kan være så enkelt som å helle vann fra kopp til kopp, utforske hva som flyter og synker, sanse ulike materialer eller observere vær og årstider. Den voksne veileder ved å stille åpne spørsmål, sette ord på opplevelser og invitere til videre utforsking. 

 

Vi vil og i november begynne med juleforberedelser på Hydro. Jula kommer fort nok, og det er viktig for oss at vi har ro og tid til å nyte alt som har med jul og juleforberedelser å gjøre. Vi ønsker å skape en varm og rolig førjulstid med fokus på lek, fellesskap og gode tradisjoner. Vi legger til rette for sanselige opplevelser og juleaktiviteter tilpasset de yngste barna. I november vil forberedelser og fellesskap være det vi jobber med, og hovedmål for november vil være: 

“Vi skaper trygghet, tilhørighet og fellesskap gjennom lek og felles forberedelser til juleperioden.” 


Vi utforsker sanser, materialer og vintermiljøet sammen, og legger grunnlag for gode relasjoner og trivsel før juleaktiviteter starter. 

Fokusord for november: trygghet – utforsking – fellesskap – prosess – lek 

“I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap.” 

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/barnehagens-formal-og-innhold/vennskap-fellesskap/ 

 

Månedens fagstoff:

Å lære språklydene – fonologisk utvikling:

Ordet fonologi kommer av de greske ordene phone, «lyd, stemme» og logos, «lære». Den fonologiske utviklingen omfatter både at barnet oppdager nye språklyder (fonemsystemet, grammatikken), og at det greier å produsere de aktuelle språklydene slik at det får ulike ordbetydninger. Et fonem er den minste betydningsskillende (ordskillende) enheten i språket. Fonemet er en abstraksjon. Den enkelte, konkrete språklyden kalles fon. Det fins ofte flere uttalevarianter av samme fonem. I norsk kan for eksempel fonemet /r/ uttales både som rulle-r og som skarre-r. Men det er ingen betydningsskiller mellom ord med den ene eller den andre r-uttalen. Derfor er disse r-ene varianter av samme fonemet. Flere foner faller altså inn under samme fonem.  

I dagligtalen bruker vi ofte ordet språklyd både om den konkrete fonem og om det abstrakte fonemet. Kombinasjon av ulike lyder gjør at vi lager ulike ord. Du kan kombinere lydene /t/ /a/ og /k/ til å lage orda takk, katt eller akt. Og du kan erstatte t i takk med en p og få ordet pakk. Når vi bare bytter ut en lyd på den måten der, fra takk til pakk, så har vi funnet fram til en enkelt lyd, eller et enkelt fonem. Og den jobben med å gå fra å høre en flom av lyder som fosser ut av munnen til de voksne rundt seg, til å finne ut akkurat hvilke lyder eller forskjell mellom lyder som skal til for at man går fra et ord til et anna – for eksempel at matt og natt betyr to forskjellige ting fordi m og n er to ulike lyder – den jobben er ganske kolossal, og det er den jobben vi snakker om når vi sier at barn lærer å skille mellom lyder eller fonemer. Da er det for eksempel veldig nyttig å høre to ord der det bare er ett fonem som skiller, slik som matt og natt.  

Og akkurat av den grunn er vi opptatte av rim og regler i barnehagen. Det er en super måte å få fram og fokusere på enkeltlydene i språket vårt. I språkkartlegging, som for eksempel i TRAS, spør man om barn klarer å bytte ut et fonem i starten av et ord, og da er det akkurat dette man er ute etter å avdekke.            

Teori hentet fra forelesning med Evy Beate Stykket, Universitetslektor ved Institutt for språk og litteratur på USN.  

 Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver sier:

I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.”  

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/fagomrader/kommunikasjon-sprak-tekst/ 

 

Ellers verdt å huske på:

  • Det kommer en ny voksen på huset, Inger kommer tilbake fra permisjon, dere som har vært på Sætreo kjenner kanskje litt til henne. Hun kommer til oss på Eyde 17. november, og vi gleder oss til å bli kjent med henne. 😊



  • Høsten har ett veldig varierende vær, følg med på skiftekurven om det trengs påfyll. Ha gode sko som tåler vann, en god parkdress/regntøy med strikk til å ha under skoene og godt mellomlag som tykk fleece eller ull. Send og med en lue, buff og regnvotter, det er fort litt kaldt når solen ikke er fremme. 
  • Til info: planleggingsdag fredag 7.11.25. Barnehagen er stengt denne dagen. 

  • Vi setter pris på at dere gir beskjed tidligs mulig om barnet er syk, eller bare tar seg en fridag. Dette gjør at vi får planlagt dagen best mulig. 😍

     Bilde fra tur til USN. 

 

Med vennlig hilsen Caroline, Elisabeth, Hani, Trude, Siv og Monica.