Da var oktober ferdig, og vi gjør oss klare for november. Vi har hatt en fin høst fram til nå, og håper den fortsetter å være like fin fram til vinteren gjør sin ankomst 🍁❄️
Tilbakeblikk på oktober:
I uke 40 og 41 hadde vi psykisk helse uker, og årets tema for disse ukene var «Jeg i følelsene mine». Vi på Tinfos valgte å ha litt ekstra fokus på fire følelser, glad, trist, sint og redd. Vi har introdusert disse følelsene med figurer og snakket litt rundt de forskjellige følelsene og hvor i kroppen man kan føle dem, som f.eks.
- Glad er en følelse. En veldig god følelse. Det kan vi se på han for han smiler med munnen og øynene sine. Han er lett i kroppen, nesten som han flyr med små vinger! Han liker å hoppe og danse, tulle og tøyse. Og han liker også å sitte eller ligge helt stille å bare kose seg.
- Se på den glade gutten. Og se, nå kan vi se gladfølelsen som har flytta inn i ulike steder i kroppen hans når han er glad. Hvor er den? Den er i magen, hjertet, armene og føttene, og til og med i hodet! Følelsen glad kan vi kjenne i disse stedene i kroppen, eller vi kan kjenne den andre steder.

Vi har også satt ord på følelsene, og støttet barna i de ulike følelsene gjennom dagen, vi har bruk bilder og konkreter, bøker og følelsesdukker. Vi har snakke om hvordan man kan se og forstå andre sine følelser, hva vi kan gjøre når noen f.eks. er lei seg og at det er lov å vise alle følelser.

Vi avsluttet psykisk helse ukene med å markere verdensdagen for psykisk helse 10 oktober. Da serverte vi kaffe og vafler i barnehagen ved hentetid
I uke 43 hadde vi FN uke her i barnehagen. Vi har hengt opp flagg, barnekonvensjonen og Hei & Hade fra de ulike nasjonene som er representert på huset vårt, i garderoben. Vi har denne uken brukt en globus for å vise hvor Norge er og hvor andre land ligger i forhold til Norge. Dette gjorde vi i små grupper, så barna kan studere og ta på globusen. Små barn bruker sansene i alt de gjør og opplever, og musikk er noe vi har brukt en del denne uka, og det er veldig gøy om det er en sang fra en annen kultur eller språk enn norsk.



Målet med FN-uka er at: «Barna skal få oppleve musikk, rytme og kulturuttrykk fra ulike deler av verden på en lekende og sanselig måte, og erfare at barn lever over hele jorda – akkurat som oss.»
Fredag 24. oktober er FN-dagen, og denne dagen og hele FN-uka brukes for å minne oss, dere og barna på at vi må legge grunnlaget for holdninger og verdier som bidrar til et godt og inkluderende miljø. Denne dagen hadde vi “liv og røre”-aktivitetsdag, en felles dag ute med alle barn og voksne på Villamoen🍁🧡
Masse forskjellige aktiviteter: bla «Hauk og due», hinderløype, stafett, yoga mm. Vi hadde også egenkomponert mat som blei stekt på bålpannene. Etterpå kosa vi oss med maten vi hadde laget😃De aller minste hadde liv og røre - aktiviteter inne😊
Målet for denne dagen er at alle barn og voksne skal få mulighet til å oppleve fellesskap innenfor matglede og bevegelsesglede🧡 En fin måte å markere FN dagen på❤️
Dette skjer i november :)
- Fredag 7. november er det planleggingsdag, og barnehagen er stengt.
- I uke 46 er det forsker uke. Det går ut på at vi forsker sammen med barna. Barn har en fantastisk nysgjerrighet, og gjennom forskeruke får de undersøke, oppdage og sanse noe nytt. Vi vil denne uken ha fokus på å ha det moro og kose oss sammen med barna. Vi vil også ha fokus på å bruke alle sansene våre til å ta inn alle inntrykk og materialer for å støtte den grunnleggende nysgjerrigheten.

I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring (Rammeplan for barnehagen, 2017).
- Vi kommer til å starte litt med juleforberedelser. Julen kommer fort, og det handler om å kose seg med aktiviteter og forberedelser til jul, og om å få en fin førjulstid sammen med barna.
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi (Rammeplan for barnehagen, 2017).
- Det kommer en ny voksen på huset, Inger kommer tilbake fra permisjon, dere som har vært på Sætreo kjenner kanskje litt til henne. Hun kommer til oss på Eyde 17. november, og vi gleder oss til å bli kjent med henne. 😊
Månedens fagstoff
Å lære språklydene – fonologisk utvikling
Ordet fonologi kommer av de greske ordene phone, «lyd, stemme» og logos, «lære». Den fonologiske utviklingen omfatter både at barnet oppdager nye språklyder (fonemsystemet, grammatikken), og at det greier å produsere de aktuelle språklydene slik at det får ulike ordbetydninger.
Et fonem er den minste betydningsskillende (ordskillende) enheten i språket.
Fonemet er en abstraksjon. Den enkelte, konkrete språklyden kalles fon. Det fins ofte flere uttalevarianter av samme fonem. I norsk kan for eksempel fonemet /r/ uttales både som rulle-r og som skarre-r. Men det er ingen betydningsskiller mellom ord med den ene eller den andre r-uttalen. Derfor er disse r-ene varianter av samme fonemet. Flere foner faller altså inn under samme fonem.
I dagligtalen bruker vi ofte ordet språklyd både om den konkrete fonem og om det abstrakte fonemet.
Kombinasjon av ulike lyder gjør at vi lager ulike ord. Du kan kombinere lydene /t/ /a/ og /k/ til å lage orda takk, katt eller akt. Og du kan erstatte t i takk med en p og få ordet pakk. Når vi bare bytter ut en lyd på den måten der, fra takk til pakk, så har vi funnet fram til en enkelt lyd, eller et enkelt fonem. Og den jobben med å gå fra å høre en flom av lyder som fosser ut av munnen til de voksne rundt seg, til å finne ut akkurat hvilke lyder eller forskjell mellom lyder som skal til for at man går fra et ord til et anna – for eksempel at matt og natt betyr to forskjellige ting fordi m og n er to ulike lyder – den jobben er ganske kolossal, og det er den jobben vi snakker om når vi sier at barn lærer å skille mellom lyder eller fonemer. Da er det for eksempel veldig nyttig å høre to ord der det bare er ett fonem som skiller, slik som matt og natt.
Og akkurat av den grunn er vi opptatte av rim og regler i barnehagen. Det er en super måte å få fram og fokusere på enkeltlydene i språket vårt. I språkkartlegging, som for eksempel i TRAS, spør man om barn klarer å bytte ut et fonem i starten av et ord, og da er det akkurat dette man er ute etter å avdekke.
Teori er hentet fra boken til Anne Høigård, Barns Språkutvikling muntlig og skriftlig og ifra forelesning med Evy Beate Stykket, Universitetslektor ved institutt for språk og litteratur på USN.
“I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.” (Rammeplan for Barnehagen, 2017).
Praktisk informasjon
- Fredag 7. november er det planleggingsdag, da er barnehagen stengt.
- Sjekk gjerne om barna har nok skift i kurvene sine. Husk også gjerne å navne klærne, da dette gjør det lettere for oss å legge dem tilbake på rett plass. 😊
- Samlingsstund starter kl. 09.15, om du ønsker at ditt barn skal få være med på dette, vennligst lever før kl. 09.00 😊
- På onsdager, da det er nistedag/turdag er det fint om barnet er levert innen kl. 09.15, da vi ofte går kl. 09.30 om vi skal på tur. 😊
- Gi gjerne beskjed om sykdom, eller om barnet kommer seinere en dag innen kl. 09.00. Dette gjør det lettere for oss å planlegge dagen på en god måte for barna, og oss.😊
Klær:
Været på høsten kan veksle mellom varmt, kaldt og vått, vi ønsker derfor at barna har dette i kurvene/på plassen sin og at dere følger litt med på skifte-tøy: 😊
- Fleece sett/Ull

- Gensere
- Bukser
- T-skjorte
- Vindtett jakke
- Parkdress
- Regntøy
- Lue/Pannebånd
- Vanter/Votter
- Støvler/Gore-Tex sko
- Ullsokker
Med vennlig hilsen Tinfos-gjengen
Line, Hanne, Anne, Iselin, Yina & Merethe ❤️

