Månedsbrev for Tinfos

Da var vi kommet til årets siste måned, og vi gleder oss til Desember.

Siden sist:

November har hatt mye skiftende vær, og gitt oss dager med sol, regn og kalde dager. Vi har lekt med vann og søle, funnet meitemarker og barna har fått erfare at det plutselig blir kaldere å være ute. Nå venter vi bare på snøen 😊

I november hadde vi forskeruke på Tinfos. Barna delte seg i mindre grupper og hadde ulike eksperimenter. Vi hadde fokus på å bruke alle sansene våre til å ta inn alle inntrykk og materialer for å støtte den grunnleggende nysgjerrigheten, dette var både gøy og spennende for barna. Noe av det vi utforsket denne uka var: 
Magiske melboller, lava lampe, på leting etter dyr, melkefyrverkeri og såpebobler.

Vi avsluttet forskeruka med forskerdag på fredag hvor samlingsstunden ble et stort forskershow :) 

I arbeid med fagområdet kunst, kultur og kreativitet skal personalet stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering i barnehagen (R-17).

   

 

Liv og røre samlingene våre er veldig populære blant barna. Det er stor suksess med hinderløyper, sangleker og det morsomste om dagen er Yoga. Her har vi øvelser som bjørnen, sommerfuglen, broa, surferen, båten o.l Barna er aktivt med og viser stor iver og glede.

 

Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling (R-17).  

 

I løpet av november har vi også laget fuglemat som barna har fått med hjem til å henge ut til småfuglene.

 

 

Månedens fagstoff – Lek: 

Rammeplanen sier at leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. 

Barn skal mestre ferdigheter både for å komme inn i lek og for å opprettholde den. Barns lek kan være komplisert, og noen leker krever erfaring og øvelse. Mange barn lærer av å observere andre i lek, noe de må få tid og rom til å gjøre. For å hjelpe barna med å utvikle god lekekompetanse må de ansatte være til stede der barna leker. De voksne observerer leken og reflekterer over det de opplever og erfarer. Det er viktig å ha øye for samspillet i leken og legge merke til hvordan det forløper. De voksne tenker gjennom hvordan de selv eventuelt best kan og bør hjelpe til. 

Sosial kompetanse er en forutsetning for å delta i lek, og noen av barna mestrer ikke de sosiale ferdighetene som leken krever, godt nok i alle situasjoner. Et barn kan for eksempel falle ut av en lek fordi det ikke forstår kommunikasjonen som foregår i denne leken. Andre som mestrer disse ferdighetene godt, kan bli premissleverandører og ledere i leken. Noen barn blir jevnlig avvist fra lek eller ignorert. Andre barn får for eksempel svært ofte eller alltid tildelt passive roller som å være baby eller hund i rollelek. Det er personalets ansvar å bidra med å tilrettelegge lekesituasjonene slik at leken blir mest mulig inkluderende, og slik at negative handlingsmønstre ikke fester seg. 

Noen barn opplever barnehageleken med mange barn inne eller ute som urolig, uoversiktlig, kaotisk, overveldende eller vanskelig å bli en deltaker i. Lekegrupper gir oversikt, struktur og trygghet (E.B. Ruud 2010). Den voksne får god oversikt over leken og kan i ro observere samhandlingen mellom barna for deretter eventuelt å bidra støttende på en hensiktsmessig måte. I slike grupper blir barna kjent med hverandre, bygger relasjoner, opplever og erfarer ved å delta i gode lekesituasjoner.

 

Tiden fremover:

Nå er plutselig Desember her og vi går inn i en spennende måned. Desember er måneden med julestemning og kos. Vi er allerede godt i gang med juleforberedelser og vil bruke Desember til å kose oss mest muligBarna har allerede laget litt pynt som henger oppe på avdelingen og julegave som blir med hjem til jul. Vi skal bruke sansene våre til å se, lytte, smake og lukte på julehøytiden gjennom bakeaktiviteter, musikk og bildeplakater som henger rundt på avdelingen 

 

I samlingsstunden skal vi øve på julesanger og regler og vi skal trekke kalenderen vår. Vi fortsetter med juleaktiviteter i grupper, bake pepperkaker og ha julesamlinger hver dag.

Sanger og regler vi synger i desember er lagt ut i et julehefte som ligger på tavla. 

 

Litt å huske på:

Juletrefest 4 desember:
Se eget oppslag på tavla, men husk at underholdningen fra barna starter kl 16.00. 

Nissefest 18.12:
Barna kan kle seg i rødt og ha med nisselue denne dagen. Husk navn på klærne :)

Sykdom:
Husk å gi beskjed innen kl 9 dersom barnet er sykt eller tar fri en dag.

Stengte dager i desember:
23.12, 24.12, 25.12, 26.12, 31.01 og 01.01.

 

Vi gleder oss til en fin desembermåned og ønsker alle stor og små en riktig god jul og et godtnyttår når måneden nærmer seg slutten :)

Julehilsen fra gjengen på Tinfos :)