Nyhetsbrev for desember, Hydro

Vi vil først ønske velkommen til ett nytt barn på Hydro, alltid stas med nye fjes på avdelingen 😊 Så var jammen desember her, med sin flotte glitter-stas og magiske stemning. Om ikke førjulstida er magisk nok hjemme, så er den ekstra magisk i barnehagen. ❤️ Det er noe eget med denne tida, hvor forventninger og spenningen bygger seg opp sammen med alle inntrykkene, smakene og luktene jula bringer med seg. 

Men først ett lite tilbakeblikk på november, og hva som skjedde da.  

I november har det vært en fin og god stemning i gruppa. Barna faller mer og mer til ro i hverdagen, og særlig de som startet hos oss i høst viser tydelig utvikling – de blomstrer for hver dag som går. Inger kom tilbake fra permisjon, og barna har tatt henne så fint imot! Det er tydelig at trygghet, tilhørighet og trivsel preger barnegruppen, noe som også gjenspeiler seg i relasjoner og leken mellom barna.  

I starten av måneden hadde vi forskerdag på Hydro, hvor de barna som ville fikk forske på møtet mellom maling og bobleplast. Flere av barna syntes at dette var spennende, og noen syntes det ble litt vel spennende og ville bare se på.

Mål for dagen var:  

"Barna skal få utforske og undre seg over et fenomen gjennom lek, og få erfaring med å forsøke, observere og høre begreper sammen med en voksen." 

Denne dagen ble det lagt til rette for utforsking gjennom både nytt og kjent materiale – bobleplast og maling. Ved å feste bobleplast under føttene ble aktiviteten til en lekende og sanselig opplevelse, og barna fikk kjenne, høre og se hvordan materialet oppførte seg mens de beveget seg rundt. Dette var noe helt nytt for dem, og det skapte både undring, glede og kroppslig utforsking. 

Opplevelsen ble delt i fellesskap, noe som styrket samholdet i gruppen. Barna fikk være meningsfulle deltakere, både ved å prøve selv og ved å observere hverandre. Slik ble dagen ikke bare en sanseaktivitet, men også en sosial opplevelse der barna erfarte at de var viktige i fellesskapet. 

Vi startet og med juleforberedelser allerede i november, og er godt i gang med julegaveproduksjonen. I november var forberedelser og fellesskap det vi jobbemot, og hovedmål for november var:  

“Vi skaper trygghet, tilhørighet og fellesskap gjennom lek og felles forberedelser til juleperioden.”  

Vi har brukt november på å gjøre oss klare for juleperioden, samtidig som vi har hatt rom for lek og utforsking i barnas tempo. I samlingsstund og språkgrupper har vi hatt fokus på jul som kultur og tradisjon, og jaktet på den fine julestemningen. Inne på avdelingen har vi hengt opp illustrasjoner som viser ulike situasjoner knyttet til julefeiring – superpopulært! Dette har skapt engasjement og samtaler mellom barna, og illustrasjonene har i perioder fungert som et naturlig språkstimulerende møtepunkt der barna stopper opp og prater med hverandre og med oss voksne. 

Vi har også begynt å øve på julesanger frem mot juleavslutningen. Helt mot slutten av måneden deltok vi i en felles markering på torget sammen med flere andre barnehager, hvor barna var med og hang opp juletrepynten vi hadde laget– en fin opplevelse som skapte fellesskap og ga barna en følelse av å bidra med noe eget. 🎄 

 

 

I desember ønsker vi å skape en rolig og god førjulstid her i barnehagen, og tradisjoner og opplevelser vil være det vi jobber med. Vi bygger på tradisjoner som gir mening for de yngste, og legger til rette for sanselige opplevelser, lek og gode stunder sammen. Målet vårt er at desember skal være en måned preget av ro, trivsel og felleskap – med tid til å oppleve, undre og bidra på egne premisser. 

🌟Hovedmål for desember: 🌟 

Vi skaper varme og inkluderende juletradisjoner gjennom sanselige opplevelser og felleskap. 

 
Vi synger julesanger, lager enkel julepynt, baker julekaker og inviterer barna inn i forberedelsene på en måte som er tilpasset alder og utvikling. Vi jobber i små grupper, gir rom for barnas initiativ og lar nysgjerrigheten styre tempo og retning der det passer. 

Fokusord for desember: tradisjon – tilhørighet – juleglede – samspill – medvirkning. 

 

"Personalet skal:

  • legge til rette for at barna kan knytte seg til personalet og til hverandre
  • sørge for at alle barn opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen
  • møte alle barn med åpenhet, varme og interesse og vise omsorg for hvert enkelt barn"

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/barnehagens-formal-og-innhold/omsorg/

Vi gleder oss til mange fine og gode øyeblikk sammen med barna nå i førjulstiden. 🌟 

 

Månedens fagstoff – Lek: 

Rammeplanen sier at leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. 

Barn skal mestre ferdigheter både for å komme inn i lek og for å opprettholde den. Barns lek kan være komplisert, og noen leker krever erfaring og øvelse. Mange barn lærer av å observere andre i lek, noe de må få tid og rom til å gjøre. For å hjelpe barna med å utvikle god lekekompetanse må de ansatte være til stede der barna leker. De voksne observerer leken og reflekterer over det de opplever og erfarer. Det er viktig å ha øye for samspillet i leken og legge merke til hvordan det forløper. De voksne tenker gjennom hvordan de selv eventuelt best kan og bør hjelpe til. 

Sosial kompetanse er en forutsetning for å delta i lek, og noen av barna mestrer ikke de sosiale ferdighetene som leken krever, godt nok i alle situasjoner. Et barn kan for eksempel falle ut av en lek fordi det ikke forstår kommunikasjonen som foregår i denne leken. Andre som mestrer disse ferdighetene godt, kan bli premissleverandører og ledere i leken. Noen barn blir jevnlig avvist fra lek eller ignorert. Andre barn får for eksempel svært ofte eller alltid tildelt passive roller som å være baby eller hund i rollelek. Det er personalets ansvar å bidra med å tilrettelegge leke-situasjonene slik at leken blir mest mulig inkluderende, og slik at negative handlingsmønstre ikke fester seg. 

Noen barn opplever barnehageleken med mange barn inne eller ute som urolig, uoversiktlig, kaotisk, overveldende eller vanskelig å bli en deltaker i. Lekegrupper gir oversikt, struktur og trygghet (E.B. Ruud 2010). Den voksne får god oversikt over leken og kan i ro observere samhandlingen mellom barna for deretter eventuelt å bidra støttende på en hensiktsmessig måte. I slike grupper blir barna kjent med hverandre, bygger relasjoner, opplever og erfarer ved å delta i gode leke-situasjoner. 

 

Viktig å huske på i desember:  

  • Samling: Vi flytter samlingsstund til kl. 9.00. Vi har samling alle dager, utenom onsdager. Barna må være levert før kl. 9 om de skal være med i samling, ellers venter de med en voksen til samlingen er ferdig for å ikke forstyrre. Alle barna synes det er kjempespennende, og nå i desember vil de blant annet møte noen små mus, nisser og synge julesanger.  

  • Juletrefest 4.12 kl. 16.00: Se eget oppslag på tavla.  

  • Nissefest 18.12: I dag kan barna kan kle seg ut som nissefar eller nissemor (noe rødt tøy og emn nisselue er helt topp), reinsdyr, pepperkake eller annet julete. Det er heltfrivillig å kle seg ut, eller ikke. Man kan fint være nisse selv om man ikke kler seg annerledes, eller ikke være nisse, men bare være seg selv. Vi koser oss med grøt, nisselek og kanskje litt nissedisko. Når det er nissefest i barnehagen pleier også den ekte nissen å komme med noen nissegaver til oss, det er spennende! Fint om barna er i barnehagen til kl. 9.00 denne dagen, da får de med seg alt det spennende som skjer 😊 

  • Sykdom:Husk å gi beskjed innen kl. 9 dersom barnet er sykt eller tar fri en dag, dette for at vi lettere kan legge opp i forhold til lekegrupper og bemanning.  

  • De dagene barnehagen er stengt i desember:23.12, 24.12, 25.12, 26.12, 31.01 og 01.01. 

  • Nå må barna ha vinterklær i skapene sine. 

    Vinterdress 

    Vintersko/forede støvler 

    Lue, hals og votter 

    Fleece/ull,  

    Regntøy kan og bare henge, da dagene varierer mye i temperatur fortsatt en stund fremover. Følg med påværmeldinger. 

    Husk å ha nok skiftetøy i skapet. Husk å ta med vått tøy hjem for tørk og fyll opp med skift ved behov.  
    Sjekk skapet ofte, og ta med hjem klær som ikke er aktuelt lenger, vi har dessverre såpass liten plass at vi ikke har mulighet for å oppbevare mengder av klær og utstyr. 

 
 
 En førjulsklem fra Caroline, Trude, Hani, Siv, Elisabeth, Inger og Monica🎅🤶❤️